De vraag
Moet ik een peuter geld geven?
Mijn nichtje wordt bijna 3. Volgens haar ouders is ze hoog-intelligent, weet ze wat geld is en kan ze ermee omgaan. Ze zou geld willen voor haar verjaardag. Ik denk dat het een heel normaal kind is, dat ze de lat veel te hoog voor haar leggen door dit stempel en vind geld geven echt niet leuk. Ik wil me er ook niet te veel mee bemoeien, dus hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Ik kan me voorstellen dat het lastig is als je het anders ziet dan haar ouders. En als je het gevoel hebt dat het niet goed voor je nichtje is hoe ze met haar omgaan. En je hebt ook gelijk als je zegt dat het hún opvoeding is. Maar je kunt het gesprek best aangaan als je dat op een rustig moment en op een open en niet-aanvallende manier doet. Als je vanuit het belang van het kind praat en ook echt met interesse naar hun zienswijze en ideeën informeert, kan het zijn dat ze je mening op prijs stellen. Maar een garantie is er natuurlijk niet.
Wat de verjaardag betreft kun je in mijn ogen prima aangeven dat je het echt het leukst vindt om een cadeautje te geven dat je met zorg uitzoekt. Je hebt gelijk, een kind van 3 zal daar minstens zo blij mee zijn als met geld, als ze al begrijpt wat dat hele principe van geld inhoudt. Ze weet wellicht een beetje wat geld is en wat je ermee kunt doen, maar verder zal dat op haar leeftijd echt niet gaan. En: uiteindelijk hoef je hun toestemming ook niet te hebben, het staat vrij te geven wat je wilt, toch?