De vraag
Ik voel me tekort gedaan als mijn man geld uitgeeft aan zijn kind
Beste Lex,
Ik (37) ben getrouwd met een man (59) die een kind (36) heeft uit een vorig huwelijk. Inmiddels is hij opa. Ik heb er moeite mee dat hij geld uitgeeft aan zijn volwassen kind en ik merk dat ik geen/nauwelijks moeite heb als hij (redelijkerwijs) geld uitgeeft aan zijn kleinkinderen. Ik voel dat ik het liefst heb dat hij helemaal geen geld uitgeeft aan zijn kind.
Ik voel geen jaloezie, wel een ander onduidelijk gevoel. Er zit een beetje angst bij om tekort te komen. Tevens vind ik dat hij alles bij elkaar genomen genoeg geld uitgeeft. En dan ook nog extra geld aan zijn kind. Ik kan er niet mee omgaan.
Ik ben het niet gewend dat ouders geld aan hun kind uitgeven, mijn ouders deden dat niet. Misschien zit daar ook iets in. Wat betekent het dat ik moeite heb dat mijn partner geld uitgeeft aan zijn kind?
Groeten van Maria

Het advies
Beste Maria,
Je omschrijft jouw situatie duidelijk: je hebt er moeite mee dat jouw man geld geeft aan zijn kind, je hebt er geen moeite mee dat hij geld uitgeeft voor/aan zijn kleinkinderen en je schrijft toch ook dat ‘hij alles bij elkaar genomen genoeg geld uitgeeft’. Ik vermoed, op afstand, dat er twee problemen door elkaar lopen.
Het ene is: hoe verschillend gaan jullie – jij en je echtgenoot – om met geld? Het komt namelijk vaak voor in een relatie dat de waarde dat aan geld gegeven wordt en de wijze van uitgeven ervan heel verschillend wordt ervaren door beiden. De een is ‘losser’ ermee dan de ander. De een ‘heeft een gat in zijn/haar hand’ en de ander is zuiniger.
Misschien was in het gezin waar jouw man uitkomt het normaal om geldelijke ondersteuning te bieden aan kinderen en in jouw gezin, zoals je schrijft, was het niet gebruikelijk. Of hij is dat, om welke reden dan ook, gewoon gaan vinden, vindt dat hij af en toe zijn kind moet/wil ondersteunen.
Dus wellicht is er, nog zonder de specifieke situatie met zijn kind, al een verschil in de wijze waarop jullie tegen geld en geld uitgeven kijken.
Ten tweede: daarbij komen dan de gevoeligheden die (bijna altijd) horen in een tweede relatie. Het is niet altijd gemakkelijk om als tweede vrouw je te verhouden tot iemands eerdere huwelijk en de kinderen die daarbij horen. Net zoals het niet gemakkelijk is voor een man om zijn loyaliteiten tussen nu en vroeger goed uit elkaar te houden.
Je schrijft dat je niet jaloers bent. Dat klopt, want dat gevoel zou je herkennen. Misschien speelt er wel een soort competitie mee, vooral omdat jullie (zijn kind, is het een dochter of zoon?) en jij zo weinig verschillen in leeftijd. Met als gevolg dat jij soms in de subpersoon ’terecht komt’ van het Tekortgedane Kind: ‘wie vindt hij belangrijker: zijn kind of mij?’ Als je jezelf hierin herkent kan het helpen om dit met je man te bespreken. Beter je eigen kwetsbaarheid hierover uit te spreken dan hem te bekritiseren.
Maria, misschien heb ik het wel helemaal mis met deze analyse, maar ik moet het natuurlijk doen met de gegevens die jij schreef.
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl