De vraag
Hoe verdeel ik de erfenis?
Beste Jolet,
Mijn moeder heeft me twintigduizend euro nagelaten. Daarin wil ik mijn twee zonen laten meedelen. Mijn oudste zoon en zijn vriendin hebben een goede baan en staan er financieel en sociaal-emotioneel goed voor. Mijn andere zoon, die geen vriendin heeft, is onlangs een podotherapiepraktijk begonnen.
De praktijk biedt hem nét genoeg om van te leven. Het was zijn droom zo’n vrijgevestigde praktijk te beginnen en hij werkt er hard voor. Een rationele verdeling van het geld zou zijn: ieder evenveel. Toch overweeg ik om de jongste, die er minder fortuinlijk voorstaat, meer te geven. Maar wat als oma’s geld dan in een faillissement verdwijnt?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Begin eens met alle overwegingen rond deze keus op papier te zetten. De rationele – eerlijk delen, faillissement – én de emotionele. Denk ook aan andere motieven, zoals de normen van uw gezin. Zijn uw zonen bijvoorbeeld gewend altijd precies gelijk behandeld te worden? Over wat ‘eerlijk’ is, kan ik als buitenstaander niet adviseren. Wel raad ik u aan om uzelf wat ruimte te geven.
Het is uw erfenis immers, niet die van de kinderen. En kijk ook naar creatieve oplossingen; misschien zijn er manieren om uw zzp-zoon te helpen zonder dat u schenkingen hoeft te doen, bijvoorbeeld een lening of borgstelling of voorschot op de erfenis? Een belangrijke factor is de betekenis die u zelf geeft aan dit geld. Voelt het als van u of van uw moeder? Waar is dit geld ‘eigenlijk voor bedoeld’ naar uw gevoel? Deze beslissing is zo complex door de betekenissen die er aan het geld gekoppeld zijn. Probeert u die dus boven water te halen en te bespreken, ook met uw zoons.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp