De vraag
Hoe kan ik mijn kleinzoon helpen?
Beste Jolet,
Mijn 9-jarige kleinzoon is een heel zacht kind: introspectief, zorgzaam, behoedzaam en wat faalangstig. Ik voel me met hem verbonden. Tijdens het logeren heeft hij de laatste tijd heimwee. Mijn schoondochter is al lange tijd bezig een symbiotische band te creëren. Ze fluistert ‘Mama zal jullie zó missen!’ en rekt het afscheid eindeloos. Liever had ik dat ze zei: ‘Gezellig, jongens, heb maar veel plezier.’ Ik ben bezorgd dat mijn kleinzoon te afhankelijk van zijn moeder wordt en problemen krijgt. Door zijn ouders word ik keihard neergesabeld omdat ze denken dat ik kritiek op het kind heb. Ze vinden me hard. Kan ik iets doen voor mijn kleinzoon?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Vermoedelijk lijdt uw kleinzoon inderdaad doordat zijn moeder moeilijk afscheid neemt, maar hij zal nog meer lijden als hij uw afkeuring voelt voor zijn moeder. U kunt hem het best helpen door wat positiever naar uw schoondochter te kijken. Probeer u eens in haar te verplaatsen. Het zou me niet verbazen als zij dezelfde zorg over haar gevoelige zoon heeft als u – ook al gaat ze er anders mee om.
Misschien kunt u via andere onderwerpen dan de opvoeding wat nader tot uw schoondochter komen? Besef dat iedereen zijn gevoeligheden heeft en dat de verstandhouding beter wordt als u compassie heeft met die van uw schoondochter.
Dat de jongen blijft komen logeren vind ik een goed teken. Oma’s en opa’s kunnen een fijn alternatief vormen voor de opvoeding thuis, juist omdat ze anders zijn en een andere band hebben met het kind. Die gunstige invloed werkt het beste als de band tussen u en de ouders goed blijft.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp