De vraag
Jaloers op zijn bloedmooie ex
Beste Jolet,
Ik ben een vrouw van 27 en heb een heel fijne relatie met mijn vriend. Hoewel hij me geen enkele aanleiding geeft tot jaloerse neigingen, ga ik dagelijks gebukt onder zeer storende gedachten. Op internet heb ik de foto’s gezien van zijn exen. Een van hen verschijnt geregeld op mijn netvlies.
Ze is bloedmooi en veel jonger dan ik. Dagelijks bekijk ik haar profiel en daar word ik echt ongelukkig van. Ik stel me voor hoe ze met elkaar in bed lagen. Het is ongelooflijk kinderachtig en ik schaam me ervoor. Mijn vriend zegt: ‘Maak je niet zo druk, jij bent toch de allerleukste.’ Hoe kan ik stoppen met deze zelfkwelling?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat een nare obsessie is dit geworden! Begin met niet meer naar haar profiel op internet te kijken. Ophouden met jaloers gedrag is moeilijk, maar jaloerse gedachten een halt toeroepen is nog veel moeilijker. Leer om, zodra ze in uw gedachten is opgedoken, uzelf op een ander spoor te zetten met de vraag: ‘Wat zegt dit over mij?’ Geef aandacht aan uw eigen zelfbeeld. Bent u onzeker over wat u waard bent? Is zij een manier om uzelf te straffen? Zet eens op papier waarom de mensen van u houden. Ieder heeft minstens drie eigenschappen die hem of haar de moeite waard maken.
Kijk ook eens naar uw ideeën over de liefde. Een onweerstaanbaar uiterlijk is niet zo belangrijk als u nu denkt. Bedenk verder dat afgunst is te vertalen in verlangen: wat doet deze vrouw dat u verlangt te doen? Misschien wilt u zich eigenlijk zelf wat vrouwelijker presenteren? Aarzel niet om een psycholoog in te schakelen om deze pijnlijke obsessie onder controle te krijgen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp