De vraag
Hoe kan ik mijn zus en zwager helpen?
Hallo Helmi,
Ruim drie jaar geleden is mijn zus getrouwd met een man met geldproblemen. Mijn zus heeft ook nooit goed met geld om kunnen gaan. Nu zijn de problemen dusdanig geëscaleerd dat zij een enorme schuld hebben opgebouwd. Deurwaarders komen regelmatig aan de deur en gas, water, elektra en telefoon is reeds afgesloten.
De man van mijn zus blijkt een gokverslaving te hebben en achteraf blijkt dat hij exceptioneel veel liegt. Mijn zus heeft diverse malen aangegeven van hem te willen scheiden en éénmaal zijn ze zelfs bij de advocaat geweest maar ze heeft het nooit doorgezet.
In de afgelopen jaren zijn er zoveel problemen geweest, welke ik onmogelijk allemaal kan verwoorden in mijn vraagstelling. In het kort komt het hier op neer: Beiden liegen veel. Er is veel geld van onder andere mijn ouders geleend wat ze niet terugbetalen. Mijn zus slikt kalmeringstabletten. Een vraag kunnen we niet stellen omdat wij ons er niet mee moeten bemoeien (wij zijn enkel geschikt voor een luisterend oor).
En misschien nog wel het belangrijkste: ze weigeren alle hulp. Volgens hen lost praten met een vreemde niets op. Ik zie dat mijn ouders hier aan onder door gaan. Ik weet echter niet wat ik hier aan kan doen. Moet ik hun confronteren of juist niet? Hun financiële problemen kan ik niet oplossen, maar welke hulp kan ik bieden?
Oprecht hoop ik op uw antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Anoniem

Het advies
Beste anoniem,
Wat een onverkwikkelijke situatie! En wat aardig dat U zich zo betrokken heeft getoond.
Soms hebben mensen grenzen nodig, die ze om wat voor reden dan ook zelf niet kunnen stellen. Het lijkt me het beste als U Uw ouders adviseert om geen enkele (financiële) steun meer te geven aan Uw zus en zwager. Het klinkt hard en ik weet dat het moeilijk is om aan te zien als familieleden zichzelf zo benadelen, maar mensen komen vaak pas tot inkeer als hun zaken vast draaien.
U heeft geprobeerd wat in Uw mogelijkheden lag; ik denk dat U verder het beste kunt wachten tot de wal het schip keert.
Met hartelijke groet,
Helmi Goudswaard
Vergeven draait om ú en niet om de dader. Wacht dus niet op excuses – dan legt u de macht bij de ander. Lukt het u niet om iemand te vergeven, en bent u nog altijd boos of verdrietig over onrecht dat u is aangedaan? Lees hier de vragen aan vergevingsexpert Helmi Goudswaard.
Helmi Goudswaard schreef verschillende boeken:
• Vergeven of vergelden, Over slachtoffers van intiem geweld, Amsterdam, Van Gennep, 2000. Nog enkele exemplaren uitsluitend bij de auteur verkrijgbaar voor € 12,50
• Ik ook! Omgaan met afgunst en jaloezie, Amsterdam, Van Gennep, 2006, € 15,90