De vraag
Mijn vrouw is biseksueel
Beste Jolet,
Ik ben vier jaar gelukkig getrouwd. Onlangs heeft mijn vrouw me verteld dat ze biseksuele gevoelens heeft. Ze wil er niet aan toegeven omdat ze een relatie met mij heeft, maar toch ben ik erg jaloers. Wat kan ik hiertegen doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het zal wel even duren voordat u gevoelsmatig weer helemaal kunt vertrouwen op de blijvende liefde van uw vrouw, want haar mededeling heeft de context van uw relatie wel veranderd. Het zal helpen om samen geregeld hierover te praten. Aarzel niet om haar al uw zorgen te vertellen. Probeer oprecht te luisteren naar wat ze antwoordt, en zet daarvoor uw angst even opzij.
Bedenk dat geen enkele relatie probleemloos is – geen twee mensen passen precies bij elkaar als puzzelstukjes. De onvermijdelijke wrijving die daardoor ontstaat kan de liefde zelfs intenser maken. Bedenk: al die tijd dat u gelukkig was met uw vrouw was zij al bi, zonder dat u daarvan last hebt ondervonden.
Ik begrijp best dat u het idee hebt er concurrenten bij te hebben gekregen waar u niet tegenop kunt. Als u maar eenmaal aan dit idee gewend bent, zal uw jaloezie wellicht minder worden.
Ik vraag me af of u misschien, in de toekomst, nog eens gaat meegenieten van haar belangstelling voor vrouwen. Seksuele wensen die je niet wilt uitvoeren kunnen soms tot leuke fantasieën leiden.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp