De vraag
Hoe zorg ik dat mijn collega haar werk afmaakt?
Beste Jolet
Mijn collega maakt haar taken niet af. Stipt op tijd trekt ze haar jas aan om weg te gaan, terwijl anderen nog aan het opruimen zijn. Dat ergert mij enorm; daardoor ga ik bij haar op de kleinste dingen letten. Anderen zeggen er niks van en ik ben ook niet zo mondig. Zou ik iets moeten zeggen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Als u iemand wilt beïnvloeden, zijn er verschillende mogelijkheden. U kunt zeggen hoe vervelend u het vindt dat hij of zij iets niet doet, óf u kunt positief gedrag benoemen en prijzen. Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Wat fijn dat je nog even…’
Dat laatste werkt over het algemeen beter. Maar misschien is uw ergernis intussen al zodanig gegroeid dat het niet meer lukt om het positief te formuleren. Dan zou ik een keertje kort maar krachtig zeggen wat u voelt: ‘Het ergert mij dat je al weggaat terwijl het nog niet opgeruimd is.’ Uiteindelijk is het beter voor de collegiale sfeer als u erin slaagt om deze ergernis op te lossen. Pas op dat uw overgevoeligheid niet maakt dat u alleen maar kwaad kunt zien in deze collega. Zij heeft misschien niets in de gaten. Probeer eens een half uurtje van tevoren te zeggen: ‘Zullen we samen even opruimen hier, zodat het klaar is als we naar huis gaan?’
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, april 2007