De vraag
Waarom ben ik zo snel geïrriteerd?
Sinds een tijd kan ik me aan kleine dingen ergeren bij mensen die me na aan het hart zouden moeten staan. Maar als ze bijvoorbeeld in mijn ogen te emotioneel reageren, kan ik me snel geïrriteerd voelen. Ik kan me zelfs kwaad voelen als ik het idee heb dat ik niet voldoende mijn eigen gang kan gaan.
Mijn irritatie is niet op zijn plaats en is dusdanig groot dat ik me afvraag of ik een slecht en onverdraagzaam mens ben. En of ik daarnaast ook nog eens heel onzeker van aard ben. Zo probeer ik bijvoorbeeld meestal alles zelf te regelen. Maar soms vraag ik wel eens hulp van een naaste – bij een belangrijk telefoongesprek bijvoorbeeld. Maar als ik het gevoel heb dat ik iets te melden heb waarnaar niet wordt geluisterd, voel ik me (onterecht) snel geïrriteerd.
Dat snelle geïrriteerd zijn is niet op zijn plaats, maar ik voel het nou eenmaal wel. Misschien ook omdat ik tegenstrijdige gevoelens heb. Enerzijds weet ik vaak precies wat ik wil, anderzijds durf ik dat niet altijd. Hoe komt dit, en wat doe ik ertegen?

Het advies
Ten eerste, een ‘slecht en onverdraagzaam mens’ ben je zeer zeker niet. Het is zoals je zegt ook pas sinds kort, dat snelle geïrriteerd zijn over kleine dingen.
Snel geïrriteerd zijn: stel jezelf deze vragen
Je vraagt je af waar die irritatie vandaan komt. Exact dé oorzaak aanwijzen is moeilijk, wel kan ik je een aantal overwegingen meegeven.
• Is er iets ingrijpends in je leven gebeurd? Zo ja, wat dan?
• Ben je ergens ontevreden over? Zo ja, waarover dan?
• Heb je te hard gewerkt waardoor je misschien oververmoeid, prikkelbaar, overspannen bent?
• Slaap je slecht? Zo ja, waardoor komt dat?
• Heb je lichamelijke klachten? Zo ja, welke zijn dat dan precies?
• Maak je je ergens druk over? Zo ja, waarover dan?
• Ben je ergens bang voor? Zo ja, waarover dan?
• Bij welke mensen reageer je ‘overgevoelig’? (Je hebt het over mensen die je na aan het hart zouden moeten staan.)
• Waarover ben je prikkelbaar? (Dat je het idee hebt dat je niet voldoende je eigen gang kunt gaan, hoeft afhankelijk van de situatie niet uitzonderlijk te zijn.)
Pas als je de oorzaak hebt achterhaald, kun je bekijken wat je het best ertegen kunt doen. Je denkt zelf dat onzekerheid een rol speelt. Het niet durven, terwijl je wel weet wat je wilt. Mijn advies is om te werken aan die onzekerheid, en je assertiviteit te vergroten.
Het gevoel niet gehoord te worden
Als je het gevoel hebt dat je iets te melden hebt maar er wordt niet naar je geluisterd, dan kun je je afvragen waarom er niet geluisterd wordt. Misschien heb je niet het juiste moment gekozen? Heb je voldoende duidelijk gemaakt dat je gehoord wil worden? Probeer eens één of meer van deze tips:
• Geef voortaan geduldig en vriendelijk exact aan wat je wilt
• Maak je gevoelens kenbaar: ‘Ik vind het vervelend als…’
• Benoem het gedrag van je gesprekspartner: ‘Ik vind het onprettig als je ….’
• Maak duidelijk wat je van je partner verwacht: ‘Ik zou graag willen dat ….’
Tips voor meer zelfvertrouwen
Om je zelfverzekerder te voelen, helpt het om je bewust te zijn van je pluspunten. De volgende stappen dragen bij aan een groter bewustzijn daarvan:
• Schrijf al je positieve kanten op
• Hanteer één daarvan telkens als stelling/strijdkreet van de dag
• Laat je gedachten ook eens gaan over al die dingen in je leven waarop je trots mag zijn/trots bent
• Noteer elke avond datgene wat jou die dag met trots heeft vervuld
To do’s bij irritaties
Het is trouwens zelden zo dat een gevoel een mens bedriegt. Als je dus weer irritatie voelt opkomen – misschien is dat wel op zijn plek! Je kan dat gevoel ook hardop uitspreken. Wellicht biedt het antwoord dat je dan krijgt je nog meer inzicht. Ook deze drie dingen kunnen helpen:
1. Zoek afleiding (ontspan, beweeg, ga even wandelen) als je een irritatie op voelt komen
2. Houd óók oog voor de positieve kanten van de ander
3. Oordeel niet te hard over jezelf