De vraag
Mijn vader accepteert mijn partner niet
Mijn vader heeft me alleen grootgebracht, want mijn moeder overleed toen ik 5 was. Nu ben ik 47. Sinds ruim twee jaar heb ik een nieuwe relatie. Mijn vader keurt dat af; hij vindt dat mijn partner niet bij ons zou moeten wonen. Hij praat denigrerend over mij waar mijn kinderen bij zijn. Mijn partner vindt het heel onprettig dat hij niet wordt geaccepteerd. Daarom heb ik de relatie met mijn vader voorlopig onderbroken. Hoe los ik dit op?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als enige ouder is uw vader zich vermoedelijk extra verantwoordelijk gaan voelen voor uw levensgeluk. Dat moet zwaar zijn geweest voor hem, daarvoor verdient hij waardering. Maar nu is het tijd dat u uitlegt dat het niet meer nodig is dat hij zoveel invloed uitoefent op uw leven. U wilt dat niet, en u vraagt hem op uw oordeel te vertrouwen. Vertel hem wat bij u thuis de gedragsregels zijn en dat hij welkom is als hij zich daaraan houdt. Als hem dat niet lukt, kunt u hem in zijn eigen huis blijven zien.
Goede ouders leren het zorgen nooit helemaal af; probeer daarvoor begrip op te brengen. Ik hoop dat u uw vader kunt geruststellen en door uw uitleg wat van zijn zorgen kunt wegnemen.