De vraag
Mijn schoonvader is zo dominant aanwezig
Beste heer van Dijk,
Mijn schoonvader is altijd erg aanwezig. Op verjaardagen en tijdens familie-uitjes voert hij het hoogste woord. Luisteren doet hij niet, waardoor iedereen om hem heen al snel stilvalt. Evenmin toont hij interesse in wat anderen bezighoudt.
Elke opmerking die je maakt wordt door hem aangegrepen om iets over zichzelf te vertellen. Mijn schoonvader heeft een goed hart, maar in zijn buurt verkeren is op deze manier wel erg vermoeiend. Wat kan ik doen om beter met hem om te gaan?
Vriendelijke groet,
Een schoondochter

Het advies
Beste schoondochter,
Je schoonvader zegt eigenlijk aan een stuk door: ‘Ikke, ikke, ikke: luister naar mij en hou verder je mond’. Ook al heeft hij een goed hart, dit is wat hij zegt. Hij doet dat zeer waarschijnlijk omdat deze houding hem het gevoel geeft dat hij de controle houdt over elke situatie. Mensen doen in feite wat hij ze beveelt (‘luisteren’ en hun mond houden): ze stellen zich slaafs op en dat is hij gewend.
Wat een boer niet kent dat eet hij niet, want hij is bang dat het niet lekker is. Zo ook jouw schoonvader, luisteren kent hij niet en hij is bang dat hij dan controle (waarover weten we niet) kwijt raakt. Je moet tegen de boer zeggen: ‘Hier, ik heb iets heel lekkers gekookt, wat je niet kent. Ik stel voor dat je drie happen proeft en dat je dan besluit of je verder gaat of niet, als je het niet lekker vindt, zal ik je er nooit meer mee lastig vallen, oké?’ Zorg er dan wel voor dat je iets maakt waarvan je weet dat hij het lekker vindt, door vooraf een beetje te onderzoeken en door te vragen. Hij zal voortaan eerder denken: ‘Nou, als mijn schoondochter kookt, is dat meestal wel lekker hoor….’ en hij zal het risico durven nemen.
Nu jouw schoonvader. Zeg tegen hem iets als: ‘Dat was interessant wat je daar zei: nu wil ik dat je even naar mij luistert, is dat oké?’ En vertel hem dan iets wat hem zeker zal interesseren (vooronderzoekje!) en ga met hem in gesprek. Luister naar zijn vragen, maar zorg dat hij ook naar jouw antwoorden luistert (eventueel zegt je: ‘Nee, wacht even, ik ben nog niet uitverteld, daarna mag jij weer’).
Hij zal merken dat een gesprek met jou toch nog niet zo gek is, ook als hij even luistert. Zo leer je hem dat luisteren niet eng is, maar boeiend, leuk, en interessant, en hij zal steeds langer zwijgen. Succes gegarandeerd als je hem ook daadwerkelijk weet te boeien en wel zorgt dat je ook naar hem blijft luisteren.
Heel veel succes!
Met hartelijke groet,
Bert van Dijk