De vraag
Mijn collega verdient veel meer
Beste Jolet,
Mijn collega is tegelijk met mij begonnen, heeft dezelfde functie, hetzelfde aantal uren en dezelfde leeftijd, maar ze verdient per maand bruto zeshonderd euro meer. We zijn beiden vrouw. Ik ben naar de vakbond gestapt want het zit mij enorm dwars. Heeft u ook een psychologisch advies?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit is wel erg ongelijk! Het is terecht dat u de vakbond te hulp riep. Nu dan de psychologie. Uw nieuwe werkgever toont bar weinig rechtvaardigheidsgevoel. Ik denk dat u ineens veel minder blij bent met uw nieuwe baan. Beslis opnieuw of u hier wilt blijven werken en waaróm precies – een hernieuwd psychologisch contract als het ware. U kunt zich ook in herinnering halen hoe tevreden u was over deze baan voordat u van het salaris van uw collega hoorde. Pas door die salarisvergelijking bent u immers ongelukkig geworden. Mijn laatste advies is misschien wel het moeilijkste: accepteer uw eigen aandeel in dit probleem. Het is jammer dat u niet harder heeft onderhandeld – er was blijkbaar meer financiële ruimte dan u dacht. Dat overkomt u vast geen tweede keer.