De vraag
Mijn moeder wil dat ik mijn relatie verbreek
Ik ben 20 jaar, ik studeer en woon nog thuis. Mijn moeder is tegen mijn vriend. Ze eist dat ik de relatie verbreek en dreigt met van alles. Ik moet bijvoorbeeld stoppen met school – ze wil niet dat ik hem een goede toekomst geef – en ik moet fulltime gaan werken en kostgeld betalen. Het is de tweede keer dat dit gebeurt als ik een relatie heb. Het lukt niet met haar te praten. Als ik op mezelf ga wonen wil ze me niet meer zien. Mijn vader vindt dat ik gelijk heb, maar hij zegt dat niet tegen mijn moeder. Ik heb een family counselor voorgesteld, maar daar wil ze niets van weten.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U bent volwassen, het is terecht dat u zelf wilt beslissen met wie u omgaat. Helaas lijkt uw moeder er nog niet aan toe om u los te laten. Misschien helpt het als u hierover een brief schrijft. Richt die aan uw beide ouders. Vertel hoe akelig u deze ruzie vindt en dat u die graag wilt oplossen, maar zeg ook dat u zelf bepaalt met wie u omgaat. Stel voor er gedrieën over te praten, zodat uw vader ook een stem krijgt. Is er iemand uit de kring van familie en vrienden die kan bemiddelen?
Uw eerste doel is nu deze ruzie te laten stoppen, maar denk ook aan de lange termijn en tref voorbereidingen om ooit uit huis te gaan. Tot slot een waarschuwing: blijf niet in een slechte relatie alleen om uw moeder te trotseren.