De vraag
Schuldgevoel omdat ik zo snel een ander heb
Beste Jolet,
Drie jaar geleden overleed onverwacht mijn man. Na ruim een jaar leerde ik een andere man kennen met wie ik een relatie aan het opbouwen ben. Ik voel me schuldig dat ik zo snel een ander heb. Ik wil steeds aan anderen vertellen hoe groot mijn verdriet en gemis nog zijn en ik bagatelliseer de nieuwe relatie. Hoe ga ik hier goed mee om?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het is echt niet vreemd om na een of twee jaar een nieuwe relatie te beginnen. De rouw om een overleden geliefde staat namelijk in psychologische zin los van de liefde voor een nieuwe partner. Rouw en verliefdheid zijn onafhankelijk, ze kunnen naast elkaar bestaan. Dat u een nieuwe relatie heeft, betekent dus niet dat u uw man niet mist en dat u niet veel van hem gehouden heeft. Helaas zal niet iedereen dit goed begrijpen. Maar veel belangrijker is uw eigen oordeel hierover. Het zal u helpen als u zichzelf deze nieuwe man van harte gunt.
Misschien speelt er nog iets anders. Soms voelen weduwen en weduwnaars zich schuldig omdat ze met hun nieuwe lief genieten van dingen die ze met hun overleden partner niet hadden. Geldt dat ook voor u? Wees dan liever blij – u is een groot verdriet overkomen; daar mag toch wel een klein voordeeltje bij komen?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp