De vraag
Mijn man slaat me in zijn slaap
Beste Jolet
Ik heb een probleem met slapen. De dromen van mijn man veroorzaken veel lichamelijke onrust: hij droomt over vechten of sporten, en dan word ik geschopt in mijn slaap. Deze week kreeg ik nog een flinke dreun op mijn hoofd. Ik voel me niet meer veilig en ik slaap licht om op te letten wanneer hij begint te bewegen. Apart slapen vind ik eigenlijk geen optie. Wij zijn twaalf jaar samen. Twee sterke persoonlijkheden, aan elkaar gewaagd qua intelligentie en koppigheid. We zijn voor 95 procent van de tijd een heel gelukkig stel. Die vijf procent zijn de meningsverschillen, waarin we beiden willen winnen en moeilijk ongelijk kunnen bekennen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat nu? U kunt uw angst overwinnen zodat u rustiger slaapt, maar daarmee verdwijnen de klappen niet. Nog moeilijker zal het zijn om de dromen van uw man rustiger te maken. Er is een kansje dat die vijf procent machtsstrijd in uw relatie deze dromen veroorzaakt. Maar zou u die pittige discussies echt willen missen?
Ik denk dat u meer rust creëert als u elkaar weer wat meer complimenten geeft wanneer u geen ruzie hebt. En ik zou ‘apart slapen’ eens filosofisch onder de loep nemen. Kan een dubbel bed niet ook een teken zijn van liefde en respect? Het lijkt me jammer om angstig wakker te liggen, alleen voor de illusie van ‘liefdevol samen slapen’.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, september 2006