De vraag
Mijn broer ziet haar ware aard niet
Beste Jolet,
Ik had tot zes maanden terug een geweldige broer – hij was mijn beste vriend. Toen kwam er een meisje dat hem overlaadde met sms’jes en hem ‘overhaalde’ iets met haar te beginnen. Het sportteam, waar wij alle drie lid van zijn, vindt haar een manipulatieve bitch en een verwend kreng. Maar mijn broer ziet haar ware aard niet. Het gevolg is dat onze verstandhouding steeds slechter wordt. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? In het begin heb ik tegenover hem mijn zorgen geuit. Nu probeer ik het onderwerp te mijden.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Niemand kan ooit weten wat twee mensen in liefde verbindt. Wees dus niet te stellig in uw oordeel. U hebt uw zorgen geuit, meer kunt u niet doen. Wel kunt u de vertrouwelijke relatie met uw broer herstellen. Laat weten dat u hem mist. Probeer weer regelmatig af te spreken en vertrouw hem uw problemen toe. Als u zijn partnerkeuze respecteert, zal hij meer zin in een ontmoeting hebben dan wanneer hij het gevoel heeft dat u hem een sukkel vindt die zich laat manipuleren. Ervaring is de beste leermeester, ook in de liefde.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp
• Jolet Plomp is arbeidspsycholoog en publicist. Ze schreef o.a. boeken over loslaten, persoonlijkheid en ‘doen of laten wat je wilt’. Haar laatste boek gaat over werkplezier en heet Hoe werk werkt. Zelf werkt ze sinds 1968, achtereenvolgens in de journalistiek, personeelsselectie, organisatieadvies en arbeidspsychologsich advies, sinds 2007 in een eigen praktijk. Voor Psychologie Magazine verzorgt ze de vragenrubriek Consult.
Neem een kijkje op haar sites: