De vraag
Mijn broer is jaloers op mijn leven
Mijn broer en ik komen uit een ‘loszandgezin’. Mijn ouders hadden altijd ruzie en zijn uiteindelijk gescheiden. Relaties waren lang een probleem voor mij, maar inmiddels ben ik gelukkig als single, heb ik een fijne zoon en is het contact met mijn ouders redelijk.
Met mijn broer gaat het minder goed. Hij heeft nog nooit een relatie gehad en is erg jaloers op wat ik heb bereikt. Bovendien verwijt hij mijn ouders dat ze veel aandacht geven aan mijn zoontje.
Ik weet dat mijn broer ongelukkig is, maar vind het vervelend dat zijn jaloezie een constante schaduw legt over mijn leven. Hoe kan ik hem helpen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
We interpreteren jaloezie vaak als het ‘de ander niet gunnen’. Dat is het niet. Het draait bij jouw broer om zijn eigen tekort aan alles en zijn onvermogen te krijgen wat hij nodig heeft (gehad).
Doordat jullie dezelfde ouders hebben, en dezelfde gezinssituatie hadden, benadrukt dat wat jij wel hebt zijn tekort eraan extra. Daarbij had hij van zijn ouders nodig gehad wat zij jouw zoontje geven. Ook dat drukt op zijn blauwe plekken.
Stap uit het jaloezie-denken. Geef hem erkenning voor wat hij nodig heeft gehad en jullie ouders hem niet hebben kunnen geven. Vertel hem over de momenten dat jij gezien hebt dat hij niet door zijn ouders werd gezien, door hen pijn is gedaan of zelfs is ontkend.
Het zal niet makkelijk zijn, maar deel met hem wat dat voor jou heeft betekend. Betrek hem bij jouw leven, geef hem warmte en liefde als zus. Daarmee bied je tegelijkertijd je zoon een warm familieleven.