De vraag
Kan mijn dochter nu al weten dat ze lesbisch is?
Mijn 14-jarige dochter is lesbisch, dat denkt ze in ieder geval.
Ik ben een ruimdenkende moeder dus heb ik er eigenlijk geen problemen mee. Maar kun je dat op zo’n jonge leeftijd al weten? Kan ze door medeleerlingen zijn beïnvloed? Kan mijn dochter er nu al zeker van zijn dat ze lesbisch is?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Homoseksuele volwassenen vertellen vaak dat ze rond hun achtste al voelden dat ze ‘anders’ waren – een vaag gevoel dat in de jaren daarna langzaam een naam kreeg. Tussen dertien en vijftien jaar wordt de seksuele voorkeur meestal duidelijk. Jongeren experimenteren soms een tijdje met de eigen sekse. Ik vraag me af of dit bij uw dochter het geval is; uw dochter is lesbisch, zegt ze immers zelf stellig.
Een dochter die lesbisch is: acceptatie en ruimte, voor haar én uzelf
Gelukkig bent u ruimdenkend, zodat uw dochter de ruimte zal krijgen om haar eigen weg te zoeken. Ruimte en acceptatie zal ze de komende jaren wel kunnen gebruiken. Ik heb nog wel een advies: geef ook uzelf de ruimte om te wennen aan de seksuele voorkeur van uw dochter. Het is fijn dat u een lesbisch bestaan niet veroordeelt, maar u zult toch wel bepaalde gevoelens hebben bij de voorkeur van uw dochter. In een lesbisch leven zal ze niet de liefde voor een man kennen zoals u die kent en ze zal geen moeder worden op de manier waarop u dat deed. U zult dus als moeder minder een rolmodel voor haar kunnen zijn. Die verandering van de moeder-dochterrelatie vraagt van u vermoedelijk enige psychologische aanpassing.
Hier lees je meer over (het belang van) een goede moeder-dochter relatie