De vraag
Ik schaam me voor mijn dikke dochter
Beste Jolet,
Mijn dochter van begin 20 is de laatste jaren flink aangekomen. Ze was altijd al een zoetekauw en flinke eter, maar nu is ze ronduit dik. Het is tussen ons een heel moeilijk bespreekbaar onderwerp. Ik vind het moeilijk haar zwaarlijvigheid te accepteren. Ik wil graag trots op haar zijn, maar ik schaam me een beetje voor haar en vind dat gevoel heel vervelend. Ze is een fijne persoonlijkheid en heeft veel tegenslagen te verwerken gehad. Toch voel ik me soms heel boos en teleurgesteld dat al mijn opvoedkundige inspanningen op het gebied van voeding en eten voor niets zijn geweest.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw zorg om het welzijn van uw dochter wordt overschaduwd door uw eigen teleurstelling. Mijn complimenten voor dit eerlijke zelfinzicht! Vermoedelijk is uw gekrenkte trots de reden dat u er moeilijk over kunt praten. Laat liever nu het gewichtsprobleem aan uw dochter over en richt u op de verwerking van uw eigen gevoelens. Overgewicht is een complex geheel van aanleg, gevoelens en gedrag. Denk niet: ‘Ik deed het fout’ of: ‘Zij doet het fout’, maar bedenk liever: ‘Het is jammer en moeilijk’. Uw dochter voelt zich vast beter als ze niet meer het gevoel krijgt dat u haar iets verwijt. Ze moet haar eigen manier vinden om ermee om te gaan en dat kan best jaren duren. Geef haar de ruimte daarvoor. De relatie zal weer warmer worden als u zich richt op haar fijne persoonlijkheid en het samen gezellig maakt. Misschien kunt u samen een nieuwe start maken als ze dit leest?
vriendelijke groet,
Jolet Plomp