De vraag
Mijn moeder wil niet horen dat ik ongelukkig ben
Beste Jolet,
Al sinds ik jong ben, zegt mijn moeder dat ze alleen gelukkig is als ze weet dat ik gelukkig ben. Omdat ik haar graag gelukkig wilde zien, zei ik dan maar dat alles goed was. Maar eigenlijk klopt dat niet. Soms probeer ik een probleem te vertellen, maar dan wimpelt ze het af. Ze zegt ‘Maak je niet zo druk’, of ze begint over iets anders. Doet ze dat bewust omdat ze diep in haar hart voelt hoe ongelukkig ik ben, iets waar ze niet mee kan omgaan? Moeders weten alles, toch? Of is het inderdaad beter om me niet zo druk te maken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Alle moeders willen hun kind gelukkig zien, ook al weten ze heel goed dat ongeluk ook bij het leven hoort. Moeders weten echt niet alles van hun kind. Juist omdat ze zich zorgen maken of bepaalde verwachtingen hebben, nemen ze niet altijd even helder waar wat er speelt. Als u wilt dat ze écht weet wat u bezighoudt, dan zult u het toch moeten vertellen. Doe het niet tussen de andere gesprekken door – neem er apart de tijd voor en vraag of ze alsjeblieft wil luisteren. Leer meer afstand te nemen van de plicht om uw moeder gelukkig te maken. Misschien heeft uw moeder gelijk en moet u zich minder druk maken, maar ik snap wel dat u wilt proberen om wat gelukkiger te worden.
Stel ook een vraag aan Jolet Plomp