De vraag
Ik wil niet altijd de spil zijn
Ik heb een man en vier zonen, onder wie pubers. Het maakt me thuis erg populair dat ik altijd een luisterend oor heb en problemen voor anderen oplos. Maar soms ben ik zó moe! Binnenkort moet ik een operatie ondergaan met een lange herstelperiode. De mannen hier zijn gewend dat ik alles doe en regel. Ik ben bang dat de boel straks instort, maar ik heb er ook genoeg van de spil van alles te zijn.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Uw operatie is een gouden kans om iets te veranderen aan die ingesleten gewoontes. Dat zal zeker moeilijk worden, voor iedereen. Neem dat uw man en zoons niet kwalijk – u heeft immers zelf bijgedragen aan deze rolverdeling.
Kondig heel duidelijk aan dat u het stokje voor lange tijd aan de mannen overdraagt, zodat ze weten wat ze te doen staat. Geef ze alle ruimte om het op hun eigen manier te doen. U zult daarvoor af en toe bewust de ogen moeten sluiten en op uw tong moeten bijten om niet steeds te hulp te schieten of instructies te roepen. Ach, het is geen ramp als de huishouding een beetje instort.
Besef dat u met een Groter Doel bezig bent: u krijgt meer rust en vrijheid en die mannen leren zichzelf te redden – ook als u weer beter bent. Denk aan dit doel en laat u verder lekker afleiden door een mooi boek of een uitje met een vriendin. Let erop dat u niet ‘terugschiet’ in de oude rolverdeling als u weer gezond bent. Beslis welke taken u definitief aan de mannen wilt overdragen, zoals kookbeurten of wassen draaien.