De vraag
Migraine en voeding
Dag,
Ik heb een vraag over voeding en migraine. Ik ben bekend met welke voedingsmiddelen een aanval kunnen triggeren. Nu las ik laatst dat gember werkt tegen misselijkheid en ook tegen hoofdpijn omdat het vaatvernauwend werkt. Gember is makkelijk toe te passen in van alles en ik ga er van uit dat ik daar niet teveel van kan krijgen? Ook las ik dat magnesium werkt tegen migraine-aanvallen.
Is dat volgens u ook zo, en zo ja, hoe kan ik het beste magnesium innemen?
Karin

Het advies
Dag Karin,
Er worden in de literatuur heel veel triggers voor migraine genoemd, maar echt duidelijke bewijzen voor de link tussen voeding en migraine zijn er nog niet.
Voeding en migraine
Omdat bij migraine de stofwisseling van de zogenaamde biogene amines ontregeld lijkt, en deze stoffen ook in de voeding voorkomen worden deze vaak genoemd als trigger voor migraine. Deze stoffen komen bijvoorbeeld veel voor in kaas of bananen.
Het is echter nooit aangetoond dat deze voedingsmiddelen in werkelijkheid ook een migraineaanval uitlokken.
Voor magnesium en vitamine B2 (in melkproducten) wordt wel een beschermend effect beschreven. Ook gember wordt wel genoemd.
Hormonale factoren
Het is in elk geval duidelijk dat bij vrouwen migraine samenhangt met hormonale factoren. Menstruatie, zwangerschap en menopauze beïnvloeden de frequentie. Voedingsfactoren worden ook wel in verband gebracht met hormonale factoren bijvoorbeeld een toename van het eten van chocola rondom de menstruatie. Ook hierover zijn echter nog geen eensluidende conclusies getrokken.
Groeten,
Jeanne de Vries