De vraag
Man met autisme: ‘Mijn leidinggevende ziet mijn kwaliteiten niet’
Ik heb klassiek autisme met normaal begaafde intelligentie. Over het algemeen zien mensen alleen de negatieve kanten van autisme. En de leiding van het bedrijf waar ik werk heeft volgens mij geen verstand van autisme. Hoe kan ik mijn manager laten zien dat ik ook mijn kwaliteiten heb?

Het advies
Expert
Els Blijd-Hoogewys
Autisme
Mensen met autisme hebben zeker kwaliteiten, zoals loyaliteit, rechtvaardigheidsgevoel, vasthoudendheid, oog voor detail, originaliteit en analytisch vermogen. Deze kwaliteiten worden nog vaak niet gezien door de omgeving, omdat er een nogal zwart-wit beeld heerst van autisme. Men denkt dan aan sociaal-zwakke mensen, die alles te letterlijk nemen, geen grapjes kunnen maken, dwangmatig zijn, star zijn in hun denken en ook erg prikkelgevoelig. De laatste tijd wordt er veel aan gedaan om dit beeld te veranderen, onder meer door de Nederlandse Vereniging Autisme. Maar hoe doe je dat in je eigen situatie?
Wat kan helpen is een gesprek aangaan met je werkgever aan de hand van een kort, duidelijk en evenwichtig overzicht van je zwakkere kanten én van je kwaliteiten. Dat overzicht maak je door enerzijds op te sommen wat je moeilijk vindt, onder andere vanuit je autisme, en waar je ondersteuning in krijgt (of zou willen krijgen). En anderzijds te benoemen waar je sterk in bent, juist door je autisme, en graag voor ingezet wilt worden. Een begeleider of behandelaar kan je helpen om zo’n overzicht te maken. Je kunt ook de kwaliteitenvragenlijst gebruiken van Annelies Spek (zie anneliesspek.nl) en inspiratie opdoen op andere websites over sterke kwaliteiten van mensen met autisme.