De vraag
Lotgenotengroep voor kinderen van autisten
Ik heb een zus met het syndroom van Asperger. Waarschijnlijk is het erfelijk. Ik heb het sterke vermoeden dat allebei mijn ouders het ook hebben, wel in verschillende vormen. Bij mijn moeder herken ik de uitspraak van Wil in het artikel, dat ze verwacht dat iedereen een kopie van haar is en het nauwelijks hebben van empathie. Bij mijn vader vallen meer de sociale vaardigheden op, die er nauwelijks zijn.
Bestaat er ook zoiets als een lotgenotengroep voor kinderen van mensen met Asperger? Is er ook onderzoek naar gedaan? Het gaat namelijk altijd over een partner, kind of broer/zus met Asperger.

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Allereerst even over de diagnose syndroom van Asperger: anno 2020 bestaat er nog maar één overkoepelende classificatie voor stoornissen in het autistisch spectrum, namelijk de autismespectrumstoornis (ASS). Daar vallen alle subtypen autisme onder, ook het syndroom van Asperger. Voor het gemak noem ik het nu nog wel even zo.
Autisme spectrum stoornissen (ASS), zoals het syndroom van Asperger zijn inderdaad erfelijke aandoeningen, ook al kan de uitingsvorm verschillen. Leven met een autistisch familielid is gecompliceerd, zowel voor de persoon met autisme als voor de familieleden. Er is vrij veel onderzoek gedaan naar autistische trekken onder familieleden van mensen met een autisme diagnose. Dit wordt de ‘broader autism phenotype’ genoemd, mocht je daarin geïnteresseerd zijn.
Er bestaan in Nederland zeker lotgenotengroepen, maar die richten zich naar mijn weten vooral op broertjes en zusjes of partners van mensen met autisme of Asperger. Voor kinderen van mensen met ASS is naar mijn weten nog geen lotgenotengroep.
Via de Nederlandse Vereniging voor Autisme (www.autisme.nl) kunt u ook meer informatie over lotgenotengroepen krijgen. Neem contact op met Marjolein Schipper