De vraag
Kan ik leren omgaan met mijn heimwee?
Ik zit voor studie een jaar in het buitenland. Dit zou het jaar van mijn leven moeten worden, maar ik vind het heel moeilijk. De dagen kruipen echt voorbij. Ik mis mijn leven in Nederland: mijn vrienden, mijn familie, mijn vriend. Ik wil het niet opgeven, maar ik voel me heel somber en kan nergens meer van genieten. Hoe kan ik deze maanden dragelijk maken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Natuurlijk kan niemand uw familie en vrienden vervangen; gelukkig bieden de huidige communicatiemiddelen daar enig soelaas voor. Daarnaast heeft u ook persoonlijk vertrouwelijk contact nodig. Uw stemming is blijkbaar niet erg avontuurlijk, maar spoor uzelf aan om toch op zoek te gaan naar vriendschappelijk contact, bijvoorbeeld met een collega. Of misschien is er een vereniging voor internationale studenten; daar vindt u lotgenoten.
U zult zich beter voelen als u meer doet dan verlangend uitzien naar het einde van uw verblijf. Wat wilt u nog leren daar? Probeer dat eens voor uzelf uit te zoeken. Dit kan van alles zijn: een online fotocursus, danslessen. Of misschien gaat u leren nieuwe contacten te leggen, of juist om er alleen op uit te gaan. Zo’n leerproject kan uw buitenlandse avontuur daar alsnog de moeite waard maken. Ik vind het dapper dat u daar bent gebleven toen het tegenviel en nu probeert er toch nog iets van te maken.