De vraag
Lelijke plek door plastische chirurgie
Beste Bettine,
Ik heb geen brandwond, maar een lelijke plek in mijn gezicht na plastische chirurgie door huidkanker. Ik voel me verminkt en ga altijd zo staan dat men mijn plek niet ziet. Ik ben een vrouw van 47 jaar. Drukke baan, veel jonge collega’s. Voel me nu voor het eerst oud en lelijk !
Willemijn

Het advies
Beste Willemijn,
U denkt waarschijnlijk: het eerste dat mensen aan mij zien, is wat niet goed is aan mijn uiterlijk. Draai de rollen eens om en denk aan iemand die u kent, die een hazenlip, wijnvlek of iets anders opvallends heeft.
Hoe staat u tegenover die persoon? U zult merken dat u op heel veel andere dingen let: oogopslag, humor, inlevingsvermogen, enzovoort. Maak eens een lijst van goede eigenschappen en kwaliteiten die u heeft. Wees niet te snel tevreden en noem er minstens tien.
Moet u naar situaties waarin u vreest gespannen te zullen zijn door de plek in uw gezicht, neem dan vooraf een of meerdere van deze eigenschappen in gedachten. Bijvoorbeeld: ik ben gezellig en heb gevoel voor humor! Op die manier versterkt u uw zelfvertrouwen en bent u minder gericht op de plek in uw gezicht. Ook thuis oefenen op wat u over de plek wel en niet wilt zeggen, maakt u zekerder.
Bettine Aler