De vraag

Ik voel me vaak onzeker over mijn lichaam

Hallo Valerie,
Ik voel me vaak onzeker over mijn buik en benen. Ik ben wel gaan sporten sinds een jaar, maar tot dusver zie ik zelf geen resultaat. Hierdoor voel ik me onzeker en ga ik meer snoepen. Dit snoepen doe ik voornamelijk als je me dan rot voel. Dit is weer niet handig voor de omvang van mijn buik. Maar hoe stop ik hier nu mee? Mijn BMI en taille omvang zijn goed.
Vriendelijke groet, J.



Het advies

Expert

Valerie Kiel

Beste J.,
Jouw vraag is een goed voorbeeld hoe een problematisch eetgedrag en een negatief lichaamsbeeld elkaar in stand houden en er een vicieuze cirkel ontstaat. Veel van mijn cliënten zijn in dezelfde cirkel terechtgekomen. Om de cirkel te doorbreken kun je verschillende dingen doen. Je kunt aan je zelfwaarde werken, aan je eetgedrag of aan allebei. In mijn praktijk geef ik aan de laatste aanpak voorkeur. De focus ligt eerst op het normaliseren van het eetgedrag. Als het eetgedrag genormaliseerd is, verschuift de focus naar lichaamsacceptatie. In dezelfde orde van aanpak ga ik ook je vraag beantwoorden.

Wil je de kans vergroten dat het je lukt om zulke grote zaken als je eetgedrag of je gevoel van eigenwaarde succesvol te veranderen, zet dan in op ministappen! Zo zorg je voor vele kleine deelsuccessen die uiteindelijk tot échte veranderingen leiden.

In jouw geval betekent dat: Maak niet dezelfde fout die vele vrouwen maken en verlang jezelf om meteen met je emotie-eten te kunnen stoppen. Als je al jarenlang in moeilijke situaties op emotie-eten als strategie leunt, dan is het niet realistisch om van je te verwachten dat je daarmee van de een op de andere dag kunt stoppen. Er moet dus een tussenfase komen. Deze tussenfase heet ‘effectief emotioneel eten’ (EEE) en helpt je je eetgedrag weer te normaliseren.

EEE houdt in dat je aanvaardt dat je snoepgedrag jouw favoriete strategie is om met pijnlijke gevoelens over je lichaam om te gaan. Natuurlijk weet je dat er effectievere strategieën bestaan om met stresssituaties om te gaan. Maar deze zijn op dit moment nog niet haalbaar voor je (anders zou je ze immers nu al gebruiken).

Sta jezelf de komende tijd toe om te snoepen als je je niet goed voelt over je lichaam. (Even voor de duidelijkheid: de bedoeling is niet om meer dan normaal op je snoep-strategie te leunen!). EEE houdt verder in dat je tijdens een ‘snoepsessie’ heel bewust en met ongedeelde aandacht van je snoep geniet. Stiekem en gehaast of juist gemoedelijk op de bank tv-kijkend snoepen valt daar duidelijk niet onder!

EEE heeft grote voordelen: Ten eerste hoef je je niet langer meer schuldig te voelen tijdens ‘de daad’ zelf. Dat alleen al is een ontzettend bevrijdend gevoel. Daarnaast haal je je snoepgedrag ook uit de ‘illegaliteit’. Je hoeft je niet meer schuldig te voelen als iemand je tijdens het snoepen betrapt, want je doet immers niets dat verboden is. In tegendeel, je bent juist hard bezig om aan het normaliseren van je eetgedrag te werken! ;-) Doordat je met volle aandacht snoept, snoep je meestal minder en beperk je je calorieëninname.

In de weken (en misschien zelfs maanden) dat je bezig bent EEE onder de knie te krijgen, kun je over andere manieren nadenken hoe je effectiever met negatieve over je lichaam kunt omgaan. Deenk bijvoorbeeld aan een vriendin bellen en vertellen dat je in een dip zit. Of een kopje thée zetten en allemaal opschrijven wat er tegenvalt, een rondje hard fietsen.

Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Misschien vind je het leuk om hierover met een vriendin te brainstormen. Dan heb je meteen een partner in crime – maar dan voor de goeie zaak! Ook heb ik nog een boekentip voor je: “Eating the moment – 141 mindful practices to overcome overeating one meal at a time” van Pavel Somov.

Wat het accepteren van je lichaam betreft wil ik je nog het volgende meegeven. Lichaamacceptatie is een vaardigheid. Net zoals je kunt leren fietsen kun je leren je lichaam te accepteren zoals het is. Ook hier is belangrijk dat je de lat voor jezelf niet te hoog legt. Je verwacht immers van iemand die nog nooit op een fiets heeft gezeten ook niet dat zij behendig op een eenwieler kan rijden.

Verwacht van jezelf niet om van de ene op de andere dag positiever over je lichaam te denken. Doe je dat wel, zorg je er juist voor dat je de negatieve gedachten over jezelf gaat bekrachtigen. Voor meer uitleg hierover zie ‘Het verhaal van de ballen in het zwembad’ in één van mijn andere antwoorden op deze pagina.

Heel veel succes toegewenst en hartelijke groet,
Valerie





Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Hoe hou ik afvallen vol?

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Interview

Fara Bellinga: ‘Herinneringen vastleggen vind ik zo waardevol’

Fara (30) en Daniel Bellinga (39) zijn ouders van Luan (6), Lucilla (4) en Luxy (1). Elke ochtend om...

Lees verder
Artikel

Eet je vrolijk

Lees verder
Artikel

Biologische belofte

Lees verder
Artikel

Emoties van moeder beïnvloeden foetus

Lees verder
Artikel

Kun je door mensen heenkijken?

Lees verder
Artikel

Vegetarisme als dekmantel voor anorexia

Lees verder
Artikel

Brok in de keel, vlinders in de buik

Lees verder