De vraag
Ik voel me vaak onzeker over mijn lichaam
Ik voel me vaak onzeker over mijn lichaam, en dan specifiek over mijn buik en benen. Ik ben sinds een jaar wel gaan sporten, maar tot dusver zie ik zelf geen resultaat. Hierdoor voel ik me onzeker en ga ik meer snoepen.
Het snoepen doe ik voornamelijk als ik me dan rot voel. Dit is weer niet handig voor de omvang van mijn buik. Maar hoe stop ik hier nu mee, en hoe kan ik beter omgaan met die onzekerheid over mijn lichaam? Mijn BMI en taille omvang zijn goed.

Het advies
Jouw vraag toont goed hoe problematisch eetgedrag en onzeker over je lichaam zijn – een negatief lichaamsbeeld – elkaar in stand houden. En er dus een vicieuze cirkel ontstaat. Om de cirkel te doorbreken kun je deze drie dingen doen:
1. Werken aan je eigenwaarde én eetgedrag
2. Effectief emotioneel eten
3. Omgaan met onzekerheid over je lichaam
Ik licht ze hieronder één voor één toe.
1. Werken aan je eigenwaarde én eetgedrag
Je kunt aan je zelfwaarde werken, aan je eetgedrag of aan allebei. In mijn praktijk geef ik aan de laatste aanpak voorkeur. De focus ligt eerst op het normaliseren van het eetgedrag. Als het eetgedrag genormaliseerd is, verschuift de focus naar lichaamsacceptatie. In dezelfde orde van aanpak ga ik ook je vraag beantwoorden.
Denken in kleine deelsuccessen
Wil je de kans vergroten dat het je lukt om zulke grote zaken als je eetgedrag of je gevoel van eigenwaarde succesvol te veranderen, zet dan in op ministappen! Zo zorg je voor vele kleine deelsuccessen die uiteindelijk tot échte veranderingen leiden. In jouw geval betekent dat: maak niet dezelfde fout die vele vrouwen maken, en verlang van jezelf om meteen met je emotie-eten te kunnen stoppen. Als je al jarenlang in moeilijke situaties leunt op emotie-eten als strategie, dan is het niet realistisch om van jezelf te verwachten dat je daarmee van de een op de andere dag kunt stoppen. Er moet dus een tussenfase komen. Deze tussenfase heet ‘effectief emotioneel eten’ (EEE) en helpt je om je eetgedrag weer te normaliseren.
2. Effectief emotioneel eten
EEE houdt in dat je aanvaardt dat je snoepgedrag jouw favoriete strategie is om met pijnlijke gevoelens over je lichaam om te gaan. Natuurlijk weet je dat er effectievere strategieën bestaan om met stresssituaties om te gaan. Maar deze zijn op dit moment nog niet haalbaar voor je (anders zou je ze immers nu al gebruiken).
Sta jezelf de komende tijd toe om te snoepen als je je niet goed voelt over je lichaam. (Even voor de duidelijkheid: de bedoeling is niet om meer dan normaal op je snoep-strategie te leunen!). EEE houdt verder in dat je tijdens een ‘snoepsessie’ heel bewust en met ongedeelde aandacht van je snoep geniet. Stiekem en gehaast of juist gemoedelijk op de bank tv-kijkend snoepen valt daar duidelijk niet onder!
EEE heeft deze (grote) voordelen:
• Je hoeft je niet langer meer schuldig te voelen tijdens ‘de daad’ zelf. Dat alleen al is een ontzettend bevrijdend gevoel.
• Je haalt je snoepgedrag uit de ‘illegaliteit’. Je hoeft je niet meer schuldig te voelen als iemand je tijdens het snoepen betrapt, want je doet immers niets dat verboden is. In tegendeel, je bent juist hard bezig om aan het normaliseren van je eetgedrag te werken! 😉
Doordat je met volle aandacht snoept, snoep je meestal minder en beperk je je calorie-inname.
3. Omgaan met onzekerheid over je lichaam
In de weken (en misschien zelfs maanden) dat je bezig bent EEE onder de knie te krijgen, kun je over andere manieren nadenken om effectiever met negatieve gedachten over je lichaam om te gaan. Zoals:
• Een vriendin bellen en vertellen dat je in een dip zit;
• Een kopje thée zetten en allemaal opschrijven wat er tegenvalt;
• Een rondje hard fietsen.
Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Misschien vind je het leuk om hierover met een vriendin te brainstormen. Dan heb je meteen een partner in crime – maar dan voor de goeie zaak! Ook heb ik nog een boekentip voor je: “Eating the moment – 141 mindful practices to overcome overeating one meal at a time”, van Pavel Somov.
Lichaamsacceptie
Wat het minder onzeker over je lichaam zijn, en het meer accepteren van je lichaam nog even dit: Lichaamsacceptatie is een vaardigheid. Net zoals je kunt leren fietsen kun je leren je lichaam te accepteren zoals het is. Ook hierbij is het belangrijk dat je de lat voor jezelf niet te hoog legt. Je verwacht immers van iemand die nog nooit op een fiets heeft gezeten ook niet dat zij behendig op een eenwieler kan rijden.
Verwacht van jezelf niet om van de ene op de andere dag positiever over je lichaam te denken. Doe je dat wel, zorg je er juist voor dat je de negatieve gedachten over jezelf gaat bekrachtigen.
Heel veel succes toegewenst!
Lees hier meer over jezelf leren accepteren – inclusief oefeningen