Leer jezelf te accepteren

Onder ogen zien wie we zijn, met al onze leuke en minder leuke kanten, en er het beste van proberen te maken: waarom is dat zo moeilijk? En wat kunnen we leren van de mensen die het tóch lukt?

Zou ik dit niet moeten kunnen? Is dit wel normaal? Doe ik nou iets geks? Had ik dit niet moeten snappen? Weten? Zien? O, wat lijdt de hele mensheid onder dat soort innerlijke dialogen, merkte psycholoog Marjon Bohré in haar opleidingen bij onder andere zelfacceptatie-expert Brené Brown, en in haar werk als trainer. Bohré: ’Waar al die innerlijke dialogen uiteindelijk over gaan, is de vraag: kan ik mezelf accepteren zoals ik ben? Met al mijn leuke én minder leuke, sterke of mooie eigenschappen?

Online training

Goed zoals je bent

  • Leer jezelf accepteren
  • Omarm je imperfecties
  • Met boek van Brené Brown

bekijk de training
Nu maar
€ 87,50

Mensen die daar een bevestigend antwoord op kunnen geven, hebben minder psychische problemen, zo blijkt uit onderzoek. Ze zijn minder gevoelig voor depressie of angst, hebben minder last van irrationele overtuigingen en narcistische neigingen, kunnen objectiever naar hun eigen gedrag kijken en beter omgaan met kritiek.

#lovemylife

‘Dat we allemaal zo’n moeite met zelfacceptatie hebben, komt doordat we zo ontzettend graag door anderen geaccepteerd willen worden,’ zegt psycholoog Marjon Bohré. ‘We zijn bang om afgewezen te worden vanwege onze minder fraaie kanten.’

De manier waarop we zijn opgevoed, kan die neiging jezelf niet te accepteren zoals je bent nog eens versterken, stelde de bekende humanistisch psycholoog Carl Rogers halverwege de vorige eeuw al. Wordt er onvoorwaardelijk van je gehouden? ‘Als een kind ervaart dat de mate waarin liefde gegeven wordt afhankelijk is van de mate waarin voldaan wordt aan verwachtingen, is de kans groter dat het zichzelf beoordeelt in termen van “waarde”,’ stelde Rogers. En is zo’n kind dus geneigd zichzelf vooral te accepteren als hij ‘het goed doet’.

Meer menselijkheid

Wie leert om milder naar zichzelf te zijn, inziet dat niemand perfect is en wie zichzelf met al zijn onhebbelijkheden kan accepteren, kan zichzelf ook makkelijker aan anderen laten zien zoals hij is. Daarmee laten we onze menselijkheid zien – en vaak blijkt dan dat anderen helemaal niet wegrennen, maar juist dichterbij komen staan. Om te laten weten: ‘Hee, dat heb ik ook.’
‘Als je jezelf accepteert, accepteert de hele wereld jou,’ schreef de Chinese filosoof Lao-tse al een paar honderd jaar voor Christus.

Online training

Vergroot je zelfvertrouwen

  • Bewezen effectief
  • Technieken uit de cognitieve gedragstherapie
  • Inclusief dagboek-app

bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

Meer weten? Klik hier om het volledige artikel (€) te lezen.

Wil je leren je imperfecties te omarmen en jezelf te accepteren? Volg nu de online training ‘Goed zoals je bent’ onder leiding van psycholoog Marjon Bohré. Dat iedereen zijn eigen kwetsbaarheden heeft, lees je in dit artikel.

 

Oefening in zelf-acceptatie: leg een witboek aan

Toegepast psycholoog Dorien van der Meer: ‘We kunnen enorm inzoomen op dat ene ding dat niet goed gaat. We kijken dan niet meer naar onszelf als een steeds veranderende optelsom van dingen die goed en minder goed gaan, maar maken één ding heel groot.’

Hoe komen we los van zo’n negatieve blik op een van onze eigenschappen of gedragingen? Het helpt in elk geval niet als iemand ze rechtstreeks weerlegt, weten we uit onderzoek. Van der Meer: ‘Ik kan, zittend tegenover zo’n cliënt, zeggen dat ik juist een prachtige vrouw zie, of iemand die uitstekend contact maakt, maar dat komt niet aan als je zo vast in een overtuiging zit. Wat wel werkt, is het onderzoeken van al die andere eigenschappen en vaardigheden, die je ook bezit, bijvoorbeeld in een witboek.’

Een witboek is een positief dagboek, waarin je per dag alle momenten opschrijft waarop je een goed gevoel had. ‘Het is een oefening in anders kijken,’ zegt Van der Meer, ‘waarmee je een concurrerend schema aanlegt voor die veel te ver ingezoomde, negatieve blik waar je nu nog mee kijkt.

  • Stap 1: Verzamel mooie momenten. Het mag van alles zijn, van een leuk gesprekje voeren op je werk tot een mooi herfstblad vinden op straat. Schrijf ze zo beeldend mogelijk op: wat gebeurde er? Hoe zag het eruit, hoe rook het? Welke geluiden hoorde je? Wat voelde je erbij?
  • Stap 2: Onderzoek nu je invloed hierop. Schrijf in onderstaande kolom per moment op welke specifieke eigenschappen voor dit mooie moment zorgden. Je vriendelijke lach maakte misschien dat het gesprek op je werk op gang kwam. En dankzij je open blik, bijvoorbeeld, zag je dat blad op straat liggen.
Meer info: Coachingstrajecten voor een evenwichtiger zelfbeeld en meer zelfacceptatie bij Dorien van der Meer via zelfbeeld.nl, en bij Marjon Bohré via marjonbohre.nl.
Bronnen: University of Hertfordshire, Self-acceptance could be the key to a happier life, yet it’s the happy habit many people practice the least, ScienceDaily, 2014 / M. Bernard, The strength of self-acceptance, Springer, 2013 / D.C. Marigold e.a., You Can’t Always Give What You Want: The Challenge of Providing Social Support to Low Self-Esteem Individuals, Journal of Personality and Social Psychology, 2014.
auteur

Peggy van der Lee

Groeien dankzij geworstel. Een prima samenvatting van waar ik het liefst over schrijf. Niet dat ik speciaal van geworstel houd, maar ontkom jij eraan? De baan die niet meer bij je past, de relatie die deuken oploopt, de gezondheid die hapert.

» profiel van Peggy van der Lee

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Vliegen in een virtuele wereld

'Mensen met spinnenangst kun je steeds dichter bij een echte spin laat komen, maar mensen met vliega...

Lees verder
Test

Hoe goed is de band met je moeder?

Lees verder
Artikel

‘Juist wat je niet ziet is het allerengste’

Lees verder
Interview

Nasrdin Dchar: ‘Ik móést iets aan die angsten doen

Lees verder
Advies

Ik raak snel van slag

Lees verder
Kort

Wat ritselt daar?

Lees verder
Interview

Gevoelszaken Sylvana Simons

Lees verder
Advies

Bij ieder pijntje denk ik aan een erge ziekte

Lees verder