De vraag
Is tegen jezelf praten normaal?
Ik ben 70 jaar en ik merk dat ik steeds vaker tegen mezelf praat. Is meer in jezelf praten een begin van dementie, of hoort dat gewoon bij het ouder worden? Is daar weleens onderzoek naar gedaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is heel gewoon om hardop in uzelf te praten; dat zal u zelfs goeddoen. Het hoort bij mensen van alle leeftijden. Voor u is het blijkbaar nieuw. Waren er vroeger meer mensen in de buurt? Het kan ook zijn dat u zich minder inhoudt; veel ouderen trekken zich niet zoveel meer aan van de mening van anderen als vroeger.
Positieve effecten van in jezelf praten
Wat blijkt uit onderzoek? Tegen jezelf praten heeft verschillende positieve effecten:
• het doet stress afvloeien;
• het verhoogt het zelfinzicht;
• het helpt gedachten helder te krijgen;
• het werkt als aanmoediging of bijsturing.
Meer last bij eenzaamheid
Wel toonde een studie aan dat mensen die eenzaam zijn er meer last van hebben als ze vaker tegen zichzelf praten. Vermoedelijk wordt door hardop te praten het besef van eenzaamheid meer voelbaar. De voordelen zijn echter talrijk. Gaat u er dus gerust mee door.