De vraag
Ik zie enorm op tegen een bruiloft
Binnenkort heb ik een bruiloft van iemand die ik niet goed ken. Ik zie daar enorm tegenop. Met wie moet ik daar praten – ik voel me daartoe verplicht, maar op zo’n moment lukt het vaak niet. Ik ben erg gevoelig en wanneer ik van drukke feestjes thuiskom, voel ik me leeg en verdrietig. Wat kan mij helpen?

Het advies
Ben je op die bruiloft voor de hele dag uitgenodigd? Naar welk van de onderdelen zou jij het liefst gaan? Je kunt bijvoorbeeld besluiten om alleen naar het feest te gaan – wat niet betekent dat je ook de hele avond moet blijven. Als je de dag meer naar je eigen hand zet, is de kans groter dat je er plezier aan beleeft.
Dat geldt ook voor het praten. Misschien vind je het fijner om wat om je heen te kijken, naar de muziek te luisteren, te dansen. Als je jezelf niet te veel verplichtingen oplegt, krijgt spontaniteit meer ruimte.
En als je weer thuis bent, som dan niet voor jezelf op wat je allemaal niet goed hebt gedaan, maar sta juist stil bij alles wat wel goed ging. Dát je bent gegaan, je angsten opzij hebt gezet, je grenzen in de gaten hebt gehouden. Dan kun je met positievere gevoelens terugkijken op deze dag.