De vraag
Ik raak zo snel van slag
Ik raak makkelijk van slag bij al het negatieve wat op mijn pad komt. Op ergernissen en problemen reageer ik met maagpijn, hartkloppingen, concentratiestoornissen en soms ook met duizeligheid.
Juist op de momenten waarop ik een koel hoofd zou moeten bewaren, ben ik veel te veel met mijn eigen vervelende toestand bezig. Ik merk dat ik dan niet adequaat kan reageren en er komt gewoon angst op. Angst dat ik niet in staat ben om mijn problemen op te lossen. Ik voel me dan een mislukkeling.
Heel graag zou ik niet zo gevoelig en snel van slag willen zijn. Ik vraag me af of hiervoor een bepaalde training of therapie bestaat. Misschien heeft u een tip?

Het advies
Expert
Willem van de Sanden
Psychotherapeut
Zoals je zelf zegt: je raakt makkelijk van slag. Begrijpelijk dat je daar wat aan wilt doen. Het lijkt alsof jouw gestel nogal ‘prikkelbaar’ is, dat wil zeggen hypergevoelig en te actief is. Bepaalde stresshormonen maken je dan onrustig en gespannen. Het zou ook een paniekstoornis kunnen zijn.
Snel van slag zijn: dit doe je eraan
Verminder je ‘prikkelbaarheid’ – dus je gevoeligheid voor prikkels. De volgende punten helpen daarbij.
• Zorg voor regelmaat en rust in je dag. Zorg dat je op vaste momenten naar bed gaat en weer opstaat.
• Las pauzes in je dag in. Dat maakt je beter bestand tegen prikkels.
• Zorg dat je goed slaapt – desnoods tijdelijk met een plantaardig slaapmiddel.
• Gebruik geen dranken of voedsel die de gevoeligheid verhogen, zoals koffie, thee met theïne (kruidenthee mag wel maar geen zoethout-thee wanneer je bloeddruk te hoog is), cola, energiedrankjes en suiker. Rood vlees bevat bepaalde stoffen die de prikkelbaarheid en innerlijke onrust verhogen.
• Slik omega-3 capsules (visolie): die helpen heel goed bij innerlijke onrust en angsten.
• Sport regelmatig: dat geeft weerstand tegen je onrust. Check hardloopschema.nl voor loopadviezen, word lid van een wandelclub, ga op dansles of ga wekelijks een paar keer zwemmen.
Over problemen, hartkloppingen en duizeligheid
Problemen: gun jezelf de tijd
Wat betreft problemen oplossen: zet jezelf niet onder druk maar neem de tijd om een probleem rustig te bekijken en erover na te denken. Een mens is altijd slimmer dan hij/zij zelf denkt. Maar meestal willen we iets te snel oplossen waardoor we het niet meer overzien.
Zie hartkloppingen als een signaal
Als je weer last krijgt van hartkloppingen etc., zie dat dan als een signaal dat zegt: ‘Neem rust, neem de tijd, laat je niet opjagen.’ Doe dan eventueel een ontspanningsoefening, loop een blokje om of bel iemand.
Duizelig? Haal bewust(er) adem
Duizeligheid komt waarschijnlijk door een te gespannen ademhaling. Doe ademhalingsoefeningen door 10 keer langzaam en diep in te ademen, je adem 3 seconden vast te houden en dan rustig weer uit te ademen. Je kunt dat overal doen, niemand merkt het. Vraag eventueel tijdelijk begeleiding van een fysiotherapeut.
Schakel je huisarts in als…
Komen je klachten door innerlijke onzekerheid, dan zijn daar goeie therapieën voor. Je huisarts kan je verwijzen. Waarschijnlijk wordt een behandeling grotendeels door de ziektekostenverzekering vergoed. Prikkelbaarheid kan soms ook door bepaalde lichamelijke aandoeningen veroorzaakt worden, zoals een hoge bloeddruk of een leverkwaal. Vraag je huisarts om dat te onderzoeken.