De vraag
Ik word gek van dat gepiep
Beste Jolet,
Onze buren hebben een apparaatje om katten te verjagen dat een zeer hoge pieptoon afgeeft. Die verpest mijn leven. Ik heb last van oorsuizen, het geluid blijft echoën in mijn hoofd. Ik kan niet meer in de tuin zitten en moet oordoppen in als ik de deur uitga. Buurtbemiddeling heeft geen resultaat gehad, en een verbod blijkt niet haalbaar. Volgens het Tinnitus Loket, voor mensen die last hebben van oorsuizen, moet je niet aan het geluid denken. Maar dat is knap lastig!

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Tinnitus is een heel vervelende kwaal die door anderen slecht wordt begrepen. En dan heeft u ook nog de pech dat die piepende kattenverjager niet kan worden verboden. Als andere oplossingen falen is ‘anders denken’ inderdaad de enige oplossing. Daarbij kan cognitieve gedragstherapie u helpen, of een ‘gewenningstraining’ zoals audiologische centra aanbieden. Bespreek met uw huisarts wat voor u het beste is. Blijf hier niet alleen over tobben; zoek ook steun bij lotgenoten. Ik hoop dat u uiteindelijk de relatie met uw buren kunt verbeteren zodat ze meer rekening met u willen houden.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp