De vraag
Mijn moeder en zus sluiten me buiten
Sinds mijn vader is overleden, laat mijn moeder (70) alles over aan mijn zus. Ik word niet betrokken bij belangrijke beslissingen, zoals de auto en het huis verkopen. Als ik mijn moeder aanbied om haar te helpen, word ik keihard afgewezen met als argument dat mijn zus dat beter kan. Zowel mijn moeder als mijn zus reageren boos als ik ze hierop aanspreek.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Het lijkt erop dat het overlijden van je vader veel heeft veranderd in de gezinsdynamiek van geven en ontvangen. Was jij zijn favoriete dochter? Of was dat juist je zus en probeert ze nu een plekje bij jullie moeder te veroveren?
Zie haar gedrag niet als afwijzing van jou, maar als zorg voor jullie moeder. Dat doet ze op haar manier. Misschien lijkt die op hoe je vader voor je moeder zorgde en wil ze het van hem overnemen?
Dat je moeder haar zorg aanneemt, kan voortkomen uit een besef dat ze haar eerder in haar leven tekort heeft gedaan, maar ook uit rouw en hulpeloosheid. Hoe dan ook, gun je zus en je moeder de relatie die ze beiden nodig lijken te hebben.
Door dat te doen, creëer je ruimte om de relatie met je moeder op je eigen manier in te vullen. Misschien juist door samen leuke dingen doen, er gewoon zijn of door jullie rouw te delen.
Vraag wat ze fijn vindt en wees de dochter die je wilt zijn. Streef daarnaast naar een zussenrelatie waar jullie moeder niet tussenin staat.