De vraag
Ik walg van mijn vreselijk dikke schoondochter
Beste mevrouw Celik,
Mijn schoondochter is extreem dik. Mijn zoon is dat ook, maar niet zo wanstaltig. Ik schaam mij daarvoor.
Kort gelden hebben ze een kind gekregen en tijdens de zwangerschap was schoondochter behoorlijk afgevallen, maar nu heeft ze dat allang weer ingehaald. Ik heb de volgende problemen hierbij: ik kan nauwelijks onbekommerd met ze praten en heb aversie om in hun gezelschap te worden gezien. Ik maak me zorgen om het kind en om hun eigen gezondheid.
Een gesprek hierover heb ik geprobeerd, maar dat viel zo slecht dat ik bij een herhaling vrees voor blijvende afstand. Wat nu toch te doen?
Groet,
petrus

Het advies
Beste Petrus
U schaamt zich voor uw, in uw ogen, wanstaltig dikke schoondochter. Dat neemt zulke ernstige vormen aan dat u niet meer onbekommerd met haar kan praten en zich ervoor schaamt om in haar aanwezigheid te worden gezien. Uit uw vraag op te maken komt dit slechts voor een (heel) klein deel voort uit zorgen om haar gezondheid.
Dat gaat behoorlijk ver. Realiseert u zich dat uw schoondochter er zelf, aangezien ze eerder al een (succesvolle) afvalpoging deed, waarschijnlijk het meest onder lijdt? En dat het zeker niet helpt om te merken dat haar schoonmoeder van haar walgt? Is het uiterlijk van uw schoondochter het enige dat voor u een rol speelt, en doet haar innerlijk er niet toe?
Hoe zou u het vinden wanneer mensen u alleen op uw uiterlijk zouden beoordelen?
Ik raad u aan om eerlijk bij uzelf na te gaan waar deze schaamte vandaan komt, en wat dat over u zegt.
Vriendelijke groet,
Pinar Celik