De vraag
Ik wil niet dat mijn schoonvader me steeds aanraakt
Hallo Aleid en Berthie,
Mijn probleem is het volgende. Ik vind mijn schoonvader nogal ‘aanrakerig’ op een onprettige manier. Hiermee bedoel ik dat hij over mijn rug streelt bij binnenkomst of als ik alleen in de keuken sta te koken. Áltijd maar weer dat zoenen bij begroeting. Zoenen die nét wat te lang duren. Hij pakt mij van achter bij mijn schouders als ik ergens zit of als hij achter me langs loopt. Hij pakt me van achter bij mijn schouders of middel als hij mijn aandacht wil omdat hij vertrekt of omdat we een andere kant op moeten tijdens een ommetje.
Tel hierbij op dat mijn schoonvader mij onder vier ogen toevertrouwt dat hij het jammer vindt dat zijn nieuwe vriendin niet wat slanker is. En de manier waarop hij naar vrouwen kan kijken. Ik kan talloze voorbeelden noemen die maken dat ik geen klik met hem heb.
Mijn man heeft al eens een diplomatieke poging gedaan om hem duidelijk te maken dat ik minder op zijn aanrakingen gesteld ben. Inmiddels duurt dit al meer dan vijf jaar en ik ben er klaar mee!
Onlangs keek ik op zijn verjaardag wat chagrijnig, hij streelde door mijn haren met de woorden: ‘Heb je verdriet??’ Ik beet hem toe: ‘Ik vind het heel erg onprettig dat je mij op die manier aanraakt’. Daar bleef het toen bij maar naderhand kreeg mijn man te horen dat ‘Tante X het ook een heel erg overtrokken reactie vond en dat er vast iets moest zijn gebeurd vroeger’. En: ‘Hij wist nu wel dat ik het echt niet waardeerde.’
Ik heb er echter geen enkel vertrouwen in dat dit stopt. Hij heeft een geheugen als een zeef en voor het eerdere pleidooi van mijn man bleek hij ongevoelig. Ik vraag me zelfs af of hij het echt bewust doet.
Ligt dit nou echt aan mij? Natuurlijk heb ik in het verleden wel eens meegemaakt dat een man wat opdringerig was, maar wie niet, als ik de cijfers mag geloven. En ik heb ook een vader die dit soort dingen niet doet.
Hoe ga ik hier mee om? Ik weet welhaast zeker dat ik er nog niet vanaf ben en zie als een berg op tegen een gezamenlijke vakantie. Kunnen jullie me wat handvaten geven? Ik ben er zelf tot op heden niet in geslaagd de oplossing te bedenken. Alvast heel erg bedankt!
Groeten van Barbabine

Het advies
Beste Barbabine,
Het lastige van dit probleem is dat het zich heeft opgestapeld waardoor het groter is geworden dan je eigenlijk wilt.
Je schoonvader is ‘aanrakerig’ en jij houdt daar niet van. Tot nog toe heb je geprobeerd dat diplomatiek, misschien een beetje omwonden, aan hem duidelijk te maken waarmee je hem en je man gespaard hebt. Dat heb je goed gedaan, daarmee ben je erkentelijk en loyaal geweest aan je man en zijn familie.
Echter de codes binnen deze familie zijn niet helemaal jouw codes en tante X wil die graag beschermen. In dit soort situaties is het altijd lastig assertief van agressief te onderscheiden omdat de belangen van je grenzen en je loyaliteit door elkaar heenlopen.
Het wordt bijna een soort wedstrijd tot je grenzen het gaan winnen, dan moet je ze wel stellen ten kosten van je loyaliteit. Het is duidelijk dat dat een ander conflict in jezelf geeft. Laten we het los maken; grenzen stel je op gedrag, loyaliteit verleen je aan een persoon. En dat kan heel goed samen gaan.
Wat je kan helpen is dat je een grens aangeeft vanuit jou behoeften, wat jij wilt, wat jij prettig of niet prettig vindt. Een ander punt is in hoeverre mag jij jezelf zijn, los van wat je schoonfamilie hiervan vindt. Jij hoeft niet alles goed te keuren maar zij ook niet. Dan mag je nog steeds zijn wie je bent en ‘nee’ zeggen tegen wat je niet wilt.
Dat ‘nee’ zeggen kan moeilijk zijn om te doen, maar ook om de ‘nee’ te accepteren heb je soms wat tijd en ruimte nodig. Beiden partijen. Zoek daarom niet te veel/ te vaak bij elkaar de grenzen op. De tijd en frequentie die je bij elkaar doorbrengt kun je meer afstemmen op wat jij en zij kunnen hebben, op dat moment. Tijd en ruimte genereert wijsheid en consolidatie.
Groeten van Aleid Sardemann en Berthie Janssens