De vraag
Ik heb moeite met de kinderen van mijn schoonzoon
Aan Gijs Jansen,
Ik ben een gelukkige oma van 5 kleinkinderen tussen de nul en zeven jaar. Maar sinds een kleine jaar zijn er twee extra bijgekomen – de kinderen van de nieuwe vriend van mijn dochter. Deze kinderen passen er wat hun leeftijd betreft prima tussen maar zijn heel anders opgevoed en erg druk.
Hun komst heeft de familieverhoudingen wat mij betreft op zijn kop gezet. Toch kan ik niet om ze heen omdat mijn dochter serieus van hun vader houdt. Ik heb veel moeite ze te accepteren en ze te nemen hoe ze zijn. Als ik me ertegen blijf verzetten verlies ik het contact met mijn dochter en haar twee kinderen maar hoe accepteer ik ze? Moeten ze er altijd bij zijn als ik mijn dochter wil zien of bij elke verjaardag of elk familiegebeuren?
Vriendelijke groet,
Anoniem

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Hoi Anoniem,
Wat een mooie vraag, die ongetwijfeld herkenbaar zal zijn voor mensen met gemengde gezinnen. Het lijkt mij erg ingewikkeld om ineens twee van die branieschoppers tussen jouw vijf geweldige kleinkinderen te hebben zitten. Misschien leg je de lat voor jezelf wat te hoog. Eis jij van jezelf dat je je nieuw verworven kroost volledig moet accepteren?
Hoe lief dat ook is bedoeld, kennelijk zet je jezelf daarmee een beetje klem. Je kunt die twee namelijk nooit helemaal accepteren omdat ze totaal anders en niet van jou zijn. In je kleinkinderen herken je ongetwijfeld een stukje van jezelf, in die andere twee niet, klopt? Dit betekent dus dat ze nooit gelijk aan elkaar zullen zijn.
Begin dus met accepteren dat je nieuwe kleinkinderen niet hetzelfde zijn en nooit gelijkwaardig zullen zijn. Klinkt dit kindonvriendelijk? Bedenk dat dat je vooral het beste zo eerlijk mogelijk kunt zijn. Je kunt niet doen alsof, dat heb je inmiddels al ervaren. En dus heb je gratis en voor niks twee bonuskleinkinderen gekregen, die af en toe knap vervelend kunnen zijn.
Punt is: Dat mag je vervelend vinden. Geef je ergernis dus vooral de ruimte. Hoe meer je je eigen negatieve emoties erkent, hoe minder last je van ze zult hebben. Ook met die ergernis kun je nog steeds een geweldige oma zijn, ook voor je bonuskleinkinderen. Misschien heb je dus vooral last van je ergernis omdat je vindt dat je je niet mag ergeren!
Vriendelijke groet,
Gijs Jansen