De vraag
Ik word boos als het anders loopt
Beste Jolet,
Als dingen anders gaan dan ik had gepland of dan ik zou willen, krijg ik woedeaanvallen. Het gebeurt ook bij dingen die ik eigenlijk leuk zou moeten vinden. Een voorbeeld: ik ga op visite en heb in gedachten dat we tot een uur of vier blijven, maar als er dan ineens wordt gevraagd of we blijven eten en dus pas om zeven uur naar huis zullen gaan, kook ik eigenlijk meteen van binnen. Vervolgens is de rest van de dag verpest. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het kan zijn dat u driftig wordt omdat u alles onder controle wilt houden. Het kan echter ook zijn dat het ‘koken’ door angst ontstaat. Sommige mensen worden angstig van veranderingen; ze hebben voorspelbaarheid nodig om zich veilig te kunnen voelen. Een eerste oplossing is dat u meer invloed uitoefent op wat er gebeurt – als u te eten wordt uitgenodigd, kunt u immers ook vriendelijk weigeren.
Een tweede oplossing is het opsporen van de (onbewuste) innerlijke overtuigingen die u zo sterk emotioneren. Zo’n overtuiging kan bijvoorbeeld zijn ‘Als het niet volgens planning gaat, gaat alles mis’ of ‘Ik ben waardeloos’. Het werken aan storende overtuigingen noemen we cognitieve gedragstherapie of RET, rationeel-emotieve therapie. De overtuigingen worden vervangen door meer realistische gedachten als ‘Ik heb wat extra tijd nodig om te kunnen omschakelen’. Elke psycholoog kan u daarbij helpen.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp