De vraag
Ik ben een opgewonden standje, hoe reageer ik rustiger?
Beste Ursela,
Ik ben een vrouw (35 jaar) en ik sta op het punt een carrièrestap te maken waarin ik een Senior plusrol krijg. Inhoudelijk kan ik het zeker aan. Het probleem is dat ik nogal ongeduldig kan zijn. Ik reageer uit mijn gevoel, met boosheid of geïrriteerdheid. Ik ben een opgewonden standje. Dit kan ik me in mijn nieuwe voorbeeldfunctie bij een grote financiële instelling echter niet permitteren.
Wat kan ik structureel doen om dit enigszins in toom te houden? Ik probeer al te mediteren, maar dat gaat me nog niet altijd goed af. Tot tien tellen lukt ook niet echt…
Hartelijk dank voor antwoord.
ASD

Het advies
Beste ASD,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je carrièrestap! En ten tweede, goed hoor dat je je ongeduld onderkent. Een onderkenning die in jouw werk zeer zeker niet onbelangrijk is.
Een besef dat jou overigens al tot actie heeft aangezet. Helaas werpen ‘mediteren’ en ‘tot tien tellen’ niet hun vruchten af. Daarom moeten we een andere weg zien te bewandelen.
Wat denk je? Zou een actievere ontspanningsactiviteit jou wellicht een meer evenwichtige houding kunnen geven? Een houding waarin je je boosheid, je irritaties en je ongeduld meer onder controle zult krijgen. Een eventueel dagelijkse activiteit zoals wandelen, joggen, fietsen, zwemmen ….., een sport waardoor je kalm en bedaard met ‘onaangenaamheden’ zult weten om te gaan?
ASD, kijk welke afleidingsactiviteit het beste bij jou en jouw werkritme past, ‘iets’ wat jij gemakkelijk in je ritme van alledag kunt integreren. ‘Iets’ wat jij met jouw capaciteiten zeker wel voor elkaar krijgt. En wel zodanig dat je, onder welke omstandigheden dan ook, structureel je geduld weet te bewaren. Daarbij wens ik je veel succes toe! En natuurlijk voor de toekomst ook nog zeer veel werkplezier en werkvolharding gewenst!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg