De vraag
Ik wil zelfverzekerder zijn over mijn geaardheid
Ik (man) heb het gevoel dat ik vanwege mijn geaardheid moeilijk aan een relatie kom. Je ziet dat ik ‘het’ ben. Als mensen er tegen me over beginnen, of vertellen dat iemand anders het ook is, voel ik me ongemakkelijk, terwijl het iets heel normaals is. Hoe kan ik zelfverzekerder zijn hierover, zodat ik een relatie kan beginnen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik neem aan dat u homoseksueel bent, maar u zegt dat niet. Mijn eerste advies is dan ook: noem zelf uw geaardheid altijd bij de naam. Dan gaat het vanzelfsprekender aanvoelen. Het is niet zo gek dat u tijd nodig heeft om te wennen, want in onze samenleving wordt homoseksualiteit niet overal voluit geaccepteerd.
Praat open over uw geaardheid met de mensen om u heen – vrienden, familie, collega’s – en zoek meer omgang met gelijken. Oudere homo’s helpen jongeren vaak bij hun zelfacceptatie. Door het hele land worden activiteiten georganiseerd voor homo’s, zie coc.nl. Er zijn ook homogroepen die maandelijks samenkomen, zie dekringen.nl. Hoe meer aardige homo’s u kent, des te zelfverzekerder zult u worden. Aarzel niet om als u dat graag wilt psychologische hulp te zoeken; daarover geeft allesovergay.nl goede informatie.
Wees maar blij dat ‘het’ aan u te zien is, daardoor zullen andere homo’s makkelijker contact met u leggen.