De vraag
Ik wil mijn zelfdiscipline vergroten, want ik stel steeds zaken uit
Hallo Ursela,
Heb jij nog een aantal goede, maar vooral werkbare tips om iemands zelfdiscipline te vergroten? Met die van mij is het namelijk beroerd gesteld.
Ik gedraag me als een keurig mannetje. Ik heb een nette baan waarvoor ik iedere morgen goedgemutst om half zes uit mijn bed spring. Ik ben niet te beroerd om iets voor een ander te doen. Ik kom altijd perfect mijn afspraken na. Ik ben in alle opzichten een steun en toeverlaat voor mijn bejaarde moeder. Kortom: op het oog heb ik mijn zaakjes uitstekend voor elkaar.
Helaas ben ik echter een enorme slappeling als het op discipline aankomt. Minder leuke klusjes die niet perse direct gedaan hoeven te worden, blijven bij mij dan ook altijd liggen tot het echt niet langer kan wachten.
Ik kan het stomweg niet opbrengen om wat ik vandaag doen kan, niet tot morgen te laten liggen, omdat ik altijd maar weer toegeef aan waar ik op dat moment meer zin in heb. De bedoelingen zijn altijd prima (nu ga ik toch even iets leuks doen, maar volgend weekend, ja, dan ga ik mijn kantoor echt eens opruimen! En dat neem ik me dan ook echt serieus voor.
Maar de uitvoering is steevast zwaar onvoldoende: 99 van de 100 keer komt er niks van. Ik heb al eens met planningen gewerkt, mijzelf beloningen in het vooruitzicht gesteld en weet ik wat al niet meer. Toch lijk ik onverbeterlijk.
Zo erg, dat mijn vriendin nu bijvoorbeeld (volkomen terecht) dreigt met het annuleren van een gezellig weekendje samen weg als ik voor die tijd haar aangifteformulier inkomstenbelasting 2005 (!!) niet heb ingevuld en verstuurd. Tja, de Belastingdienst heeft nog geen boetes of andere maatregelen aangekondigd, dus het kan nog wel even blijven liggen? Toch?
Het probleem beperkt zich overigens niet tot de dingen die gedaan moeten worden, maar loopt als een rode draad door allerlei afdelingen van mijn bestaan. Omdat ik maar zelden een tankstop kan maken zonder ter plekke een vette hap te kopen, ben ik minstens twintig kilo te zwaar bijvoorbeeld. Ik baal van mezelf, maar slaag er maar niet in dit gedrag te veranderen. Ik zou een gelukkig mens zijn als jij de gouden tip voor me had.
Vast bedankt! Gertjan

Het advies
Beste Gertjan,
Hartelijk dank voor je ‘noodkreet’. Ondanks de ramp die zich in jouw leven lijkt te voltrekken, heb ik toch even moeten glimlachen. Dit vanwege de aandoenlijke manier waarop je alle ‘alarmklokken’ laat luiden. Het gekke is dat je op het eerste oog juist wel gedisciplineerd overkomt. Maar onderhuids speelt er dus blijkbaar meer….. Om jou weer een gelukkig mens te laten zijn ga ik uiteraard graag de uitdaging aan. De uitdaging om de GOUDEN TIP te leveren.
Gouden tip
Gezien al jouw pogingen tot zelfmotivatie ben ik bang ik dat je er niet aan ontkomt jouw vriendin in jouw complot te betrekken. Tenminste als je bereid bent een ‘pact met de duivel’ te sluiten. Als je ermee akkoord gaat dat je voor iedere niet nagekomen afspraak een ‘disciplinaire strafmaatregel’ krijgt opgelegd. Doorgaans ben ik daar geen voorstander van, want belonen werkt effectiever dan straffen, maar voor de ‘die hards’ moet er wel eens een uitzondering gemaakt worden. Dus, als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks.
Mocht je daarvoor openstaan, maak dan samen met je vriendin een overzicht van die zaken waar je je aan moet houden (wees wel eerlijk naar jezelf en naar je vriendin toe), koppel deze aan een tijdslimiet en ga periodiek na of je je afspraak bent nagekomen. Indien dat niet het geval is, dan verdien je de daarbij behorende strafmaatregel.
Bijvoorbeeld:
Afspraak: Geen vette hap
Tijdslimiet: Dagelijks/bij elke tankbeurt
Strafmaatregel: Geen restaurantbezoek binnen een half jaar.
Als je dit alles te ver vindt gaan, dan beginnen we ‘gewoon’ weer bij het begin. En kun je wellicht toch nog eens het volgende proberen om jouw zelfdiscipline te vergroten, om uitstelgedrag te vermijden, terugval in oude gewoontes te voorkomen en blijvend verandering tot stand te brengen.
Vermijd uitstelgedrag
Omdat uitstelgedrag een voor jouw belemmerende factor is, kun je als volgt te werk gaan. Vraag je eerst eens af waarom je zaken uitstelt. Laat je je verlammen door een perfectionistische instelling? Heb je last van faalangst? En/of heb je gebrek aan motivatie? Heb je je hieromtrent eenmaal een denkbeeld geschapen, dan kun je een plan met al je ‘to do’ activiteiten opstellen, en dit plan opdelen in deeltaken, waarna je je prioriteiten bepaalt. Vervolgens maak je per activiteit een tijdsplanning (met b.v. één vervelende activiteit per dag), waarbij je zorgt dat de kans op afleiding zo gering mogelijk is en waarbij alle voor jou noodzakelijke randvoorwaarden vervuld zijn. Tenslotte kies je voor die werkmomenten waarop jouw energiepeil optimaal is.
Voorkom terugval in oude gewoontes
Bespeur je enige terugval in oude gewoontes, stel jezelf dan wederom een aantal vragen. Wat bestendigt mijn ‘probleem’? Ervaar ik innerlijke weerstand? En waarom is dat? Haal ik winst uit mijn huidige situatie? En welke winst is dat? Wie en/of wat kan mij helpen?
Formuleer daarna je gewenste gedragsverandering, in positieve, specifieke, meetbare, haalbare en realistische termen. En koppel je wil aan je daadkracht. Doorbreek je vicieuze cirkel. Herinterpreteer je opvattingen en creëer nieuwe gedachteconstructies.
Stel je daarbij flexibel en creatief op: doe minder van hetzelfde maar ontwikkel een nieuwe strategie. Belangrijk is dat je niet het probleem te lijf gaat maar de oplossing. Handel indien mogelijk paradoxaal. Daarbij kun je onderscheid maken tussen eerste orde oplossingen en tweede orde oplossingen. Bij oplossingen van de eerste orde doe je precies het tegenovergestelde (alcoholisme versus drooglegging) en bij oplossingen van de tweede orde handel je paradoxaal/verhevig je het symptoom (tic versus tic opzettelijk herhalen). Geef jezelf kleine deelopdrachten. En bereid je voor op tegenslagen, bijvoorbeeld in perioden van stress. Maak dan gebruik van een van de volgende technieken als je de gewraakte situatie voelt opkomen: neem bedenktijd, laat een stilte vallen, kies voor een lichamelijke activiteit, spreek jezelf toe, roep een goed gevoel op en/of neem een time-out.
Loof jezelf tot slot na iedere deeltaak/na iedere mijlpaal een beloning uit.
Zelfmotivatie
Om je dagelijks zelf te motiveren is een geestelijke en lichamelijke fitheid onontbeerlijk. Zorg daarom voor voldoende en aangename ontspannings/bewegingsmomenten. Ook is een gestructureerde werkwijze met een vast dagritme en een planning van dag/week/maandactiviteiten van essentieel belang bij je dagelijkse zelfmotivatie.
Een stimulerende sociale omgeving én een ‘cadeautje’ als beloning doen vervolgens de rest.
Helaas kan ik nu niet meemaken of je na deze adviezen een gat in de lucht springt, of dat je deze aanbevelingen linea recta bij het ‘oud vuil’ zet. Maar misschien geef je deze praktische wenken toch nog wel op zijn minst de waardering ‘zilveren/bronzen/ijzerentip’ mee.
Gertjan, ik hoop van harte dat je het nieuwe belastingjaar ingaat als een man van innerlijke tucht en inkeer. Ik HOOP het echt!!!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com