De vraag
Ik laat de formulieren van de kinderopvang liggen
Beste Tanja,
Ik stel steeds uit om de papieren in te vullen voor de teruggaaf van de naschoolse kinderopvang. Soms begin ik er aan en dan weet ik één vraag niet en dan laat ik het weer liggen. Elke dag denk ik er wel een keer aan. Dan schrik ik en denk ik, ‘o nee hé, dat moet ik ook nog doen’. En dan laat ik het weer liggen. En het ligt er nu al maanden. Terwijl ik weet dat het fijn is als ik het geregeld heb, want dan krijg ik immers elke maand geld terug.
Ik heb vorig jaar een keer een brief gekregen, dat ik de formulieren voor de crèche (dat zijn dus andere formulieren dan de hierboven genoemde) per direct moest invullen, omdat ik anders geen geld terug zou krijgen. Daar ben ik zo van geschrokken, dat ik het wel een half jaar heb laten liggen, en toch elke dag weer die schrik ‘o jee, ik moet het regelen’.
Wat kan ik doen aan dit uitstelgedrag?
Groeten van Rosa

Het advies
Dag Rosa,
Dat is inderdaad vervelend, wanneer je dergelijke papieren zolang laat liggen en daardoor wellicht geld misloopt!
Ik ben wel benieuwd welke ideeen jij hebt over het invullen van dat papierwerk, waardoor je daar zo van schrikt en waardoor je het voor je uit schuift? Wat is er zo vervelend aan, dat je liever doet of het er niet is? En kun je ook proberen om daar op een andere manier naar te kijken? Het lijkt me zinvol om daar eens bij stil te staan.
Misschien kun je met jezelf afspreken dat je er op een vooraf geprikt tijdsstip (en datum) voor gaat zitten en eraan gaat werken en dat je niet van je stoel afkomt tot het klaar is? Daarna kun je jezelf dan belonen (bedenk van te voren wat voor jou een leuke beloning is)! Probeer als je een dag en tijdstip vaststelt, overigens met jezelf af te spreken dat je aan het werk gaat, los van hoe je je ook voelt! (of je nu moe bent, of erge weerzin voelt,….je gaat toch aan de slag) Tot slot, bedenk dat je het niet perse MOET invullen! Dat is inmiddels gebleken, je kunt er onderuit komen al is dat niet erg wenselijk…..Je kunt er voor kiezen om die papieren in te vullen, of om het te laten. Beide opties hebben zo hun consequenties….. (als je het als een MOETEN ziet, verkramp je misschien
erg,..)
Zet hem op!
Tanja