De vraag
Ik stel steeds zaken uit. Hoe kan ik dat veranderen?
Hoi Ursela,
Ik neem me al tijden voor om gezonder te gaan leven. Dus minder te drinken want dat doe ik echt te veel. Niet meer roken en gaan sporten en lijnen. Elke poging mislukt. Graag tips.
Groet,
Mandy

Het advies
Beste Mandy,
Goed dat je je gezondheid ter harte neemt. Want daar moet je inderdaad niet lichtzinnig over denken. Maar wat te doen als al jouw goede voornemens mislukken? Als je blijvend een verandering tot stand wilt brengen, dan is de leidraad: Voorkom terugval in oude gewoontes.
Bespeur je enige terugval in oude gewoontes, stel jezelf dan een aantal vragen. Wat bestendigt mijn ‘probleem’? Ervaar ik innerlijke weerstand? En waarom is dat? Haal ik winst uit mijn huidige situatie? En welke winst is dat? Wie en/of wat kan mij helpen?
Formuleer daarna je gewenste gedragsverandering, in positieve, specifieke, meetbare, haalbare en realistische termen. En koppel je wil aan je daadkracht. Doorbreek je vicieuze cirkel. Herinterpreteer je opvattingen en creëer nieuwe gedachteconstructies.
Stel je daarbij flexibel en creatief op: doe minder van hetzelfde maar ontwikkel een nieuwe strategie. Belangrijk is dat je niet het probleem te lijf gaat maar de oplossing. Handel indien mogelijk paradoxaal. Daarbij kun je onderscheid maken tussen eerste orde oplossingen en tweede orde oplossingen. Bij oplossingen van de eerste orde doe je precies het tegenovergestelde (alcoholisme versus drooglegging) en bij oplossingen van de tweede orde handel je paradoxaal/verhevig je het symptoom (tic versus tic opzettelijk herhalen).
Geef jezelf kleine deelopdrachten. En bereid je voor op tegenslagen, bijvoorbeeld in perioden van stress. Maak dan gebruik van een van de volgende technieken als je de gewraakte situatie voelt opkomen: neem bedenktijd, laat een stilte vallen, kies voor een lichamelijke activiteit, spreek jezelf toe, roep een goed gevoel op en/of neem een time-out.
Loof jezelf tot slot na iedere deeltaak/na iedere mijlpaal een beloning uit.
Zelfmotivatie
Om je dagelijks zelf te motiveren is een geestelijke en lichamelijke fitheid onontbeerlijk. Zorg daarom voor voldoende en aangename ontspannings/bewegingsmomenten. Ook is een gestructureerde werkwijze met een vast dagritme en een planning van dag/week/maandactiviteiten van essentieel belang bij je dagelijkse zelfmotivatie.
Een stimulerende sociale omgeving én een ‘cadeautje’ als beloning doen vervolgens de rest.
Mandy, graag wil ik je nog eens meegeven dat je verder kijkt dan het symptoom, je ongezonde levensstijl, maar dat je het achterliggende probleem ‘bij de horens pakt’. In ieder geval is het al een hoopgevend teken dat je wilt sporten, wilt lijnen, minder wilt drinken en niet meer wilt roken. Ik hoop dan ook dat je met deze tips, voor nu en altijd, je schouders weet te zetten onder een gezonde leefwijze.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com