De vraag
Hoe word ik minder chaotisch?
Hallo!
Ik ben sinds een half jaar voor mijzelf begonnen en het gaat allemaal best goed. Alleen kan ik nog geen ritme vinden. Ik heb dan heel veel nieuwe ideeën, schrijf ze allemaal op. Maar ik eindig elke dag met alleen lijstjes en heb niets echt uitgevoerd. Ik wil dit echt veranderen, maar ik blijf even chaotisch. Dit alles geldt trouwens ook voor mijn huishouden! Heeft u tips? Alvast heel erg bedankt!
Groetjes, Pamela

Het advies
Beste Pamela,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je ondernemerschap. En geweldig om te vernemen dat het goed gaat. Nu nog het juiste ritme zien te krijgen. Hoe breng je dat tot stand?
Dialogiseer
Vraag je af:
• Wat bestendigt jouw ‘probleem’?
• Ervaar je innerlijke weerstand? En waarom is dat?
• Haal je winst uit je huidige situatie? En welke winst is dat?
• Wie en/of wat kan jou helpen?
• Formuleer je gewenste gedragsverandering, in positieve, specifieke, meetbare, haalbare en realistische termen.
Onderneem
• Koppel je wil aan je daadkracht.
• Doorbreek je vicieuze cirkel.
• Herinterpreteer je opvattingen en creëer nieuwe gedachteconstructies (RET-filosofie).
• Stel je flexibel op: doe minder van hetzelfde maar ontwikkel een nieuwe strategie.
• Ga de oplossing en niet het probleem op zich te lijf.
• Handel paradoxaal.
• Zorg ervoor dat je hulp/steun uit je omgeving krijgt.
• Geef jezelf kleine deelopdrachten.
• Bereid je voor op tegenslagen, bijvoorbeeld in perioden van stress, en maak gebruik van een van de volgende technieken als je de gewraakte situatie voelt opkomen: neem bedenktijd, laat een stilte vallen, kies voor een lichamelijke activiteit, spreek jezelf toe, roep een goed gevoel op, denk aan een lachwekkende situatie en/of neem een time-out.
• Ga tot actie over.
Evalueer
• Beloon jezelf na iedere mijlpaal, hoe gering deze ook mag zijn.
Pamela, met je onderneming heb je lef, wil en daadkracht getoond. Je hebt het dus in je om datgene voor elkaar te krijgen wat je ook wilt. Dus…  jouw ritme zul je ongetwijfeld ook nog weten te vinden.
Ik wens je veel geduld en daadkracht toe.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg