De vraag
Ik voel me minder dan een ander
Ik voel me altijd minder interessant en belangrijk dan andere mensen. Daardoor kan ik mezelf nooit op de eerste plaats zetten. Hoe reken ik daarmee af?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Jouw probleem noemen we in de psychologie een negatieve kernopvatting. Dat wil zeggen: je hebt een diepgewortelde negatieve overtuiging over jezelf. Dat los je niet zomaar even op.
Maar je kunt wel leren herkennen wanneer de opvatting opduikt, en erkennen wat er dan precies gebeurt. Ook kun je leren om zo’n opvatting te hanteren door iets anders te doen dan je normaal gesproken doet.
Dus betrap je jezelf op een negatieve, zelfondermijnende gedachte, dan zeg je bijvoorbeeld tegen jezelf: ‘Ik zit weer in mijn vergelijkingsvalkuil en ben te hard voor mezelf.’ En: ‘Het zijn gevoelens, geen feiten.’
Werk daarnaast aan het stimuleren van zelfacceptatie en optimisme. Dat doe je met de volgende vragen: wat zou je meer kunnen waarderen aan jezelf? Mag je vriendelijker en milder worden? Kun je je meest optimale toekomstbeeld visualiseren? Stel je voor dat je dit probleem niet hebt, hoe zou je leven er dan uitzien? Wat zou je anders doen?
Maak daar je lange-termijndoel van en zet elke dag een stapje richting dat doel. Ben je bijvoorbeeld onzeker over spreken in groepen, visualiseer dan dat je met gemak in een groep het woord voert. En oefen met het nemen van het woord.
Eerst klein (door bijvoorbeeld een vraag te stellen), opbouwend naar meer je mening geven, te vragen om wat je nodig hebt of een grens te stellen. Zo kom je stapsgewijs bij een positiever zelfbeeld.