De vraag
Ik vermijd situaties waarin ik kan falen
Beste heer Van Dam,
Zelf heb ik het nog nooit als faalangst bekeken, maar ik ben benieuwd naar uw mening. Als ik (man 55) verantwoordelijkheden op me moet nemen deins ik daarvoor terug. Dat is m’n hele leven al zo geweest. Als soldaat afgezwaaid, nooit een leidinggevende functie opgezocht, terwijl ik toch een academische opleiding heb. Ik heb de neiging tot passiviteit in allerlei situaties, en initiatief en leiding liever aan de ander over te laten omdat ik me daar beter bij voel, misschien ook veiliger.
Als kind kreeg ik te horen dat ik ook zware taken beter niet kon aangaan. Bovendien hadden mijn ouders meer vertrouwen in de competentie van mijn broer, die was slimmer, handiger, verantwoordelijker. Daar waren ze helaas heel duidelijk in. Dus ik snap wel waar het vandaan komt. Maar wat doe ik hieraan? Durf ik het voorzitterschap van een vereniging, of een intiem machospelletje met mijn vrouw ooit aan?
Groet, André

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Beste André,
Wat je hebt is een afgeleide van faalangst. Je vermijdt situaties waarin je zou kunnen falen. Je zorgt dus dat het niet eens zover kan komen dat je zal falen. Hierachter ligt natuurlijk faalangst.
Je bent niet meer bezig geweest om te laten zien dat je beter bent dan anderen, zoals bijvoorbeeld je broer. Je wilt alleen maar voorkomen dat je het niet slechter doet dan anderen. Je hoeft het dus niet beter te doen, als je maar geen kritiek krijgt. Je bent niet meer bezig om een positieve beoordeling te krijgen, maar om een negatieve beoordeling te voorkomen.
Dit kun je wel veranderen als je anders naar succes en falen leert te kijken. Je vindt het om de een of andere reden heel vervelend als anderen je negatief beoordelen. Dit staat je ontwikkeling enorm in de weg. Als je jezelf ontwikkelt zul je namelijk faalervaringen hebben. Die zijn een onderdeel van je leerproces en daarom noodzakelijk. Je zult anders naar faalervaringen moeten kijken om dit te doorbreken. Je zegt dat je dit al heel je leven hebt, dat betekent dat je het niet van de een op de andere dag kunt veranderen.
Omdat je als kind weinig vertrouwen hebt gekregen van anderen heb je waarschijnlijk ook minder vertrouwen in jezelf. Je vertrouwen in eigen kunnen kan alleen maar groeien door juist nieuwe uitdagingen aan te gaan waarbij je af en toe ook zult falen. Maar als je faalervaringen niet als beoordelingsmomenten maar juist als momenten jezelf te ontwikkelen te gaan zien, zul je minder bang zijn voorzitter te worden en het machospelletje met je vrouw aan te gaan.
Vriendelijke groet,
Arjan van Dam
• Arjan van Dam (1970) is psycholoog/trainer. Een thema wat hem erg boeit is dat mensen die willen leren beter presteren dan mensen die alleen willen presteren. Een belangrijke sleutel blijkt te liggen in hoe we tegen fouten aankijken. Zien we die als falen of als een leermoment? Hij geeft trainingen op het gebied van motivatie en doceert psychologie.
Neem een kijk op zijn website: www.fidare.nl, hier kun je ook artikelen over zijn boek vinden: Arjan van Dam, De kunst van het falen, Ambo