De vraag
Ik kan niet wakker blijven tijdens het autorijden
Sinds mijn kindertijd heb ik meer slaap nodig dan anderen en ben ik een ochtendmens. Ik ga op tijd naar bed en slaap moeiteloos door. Ik ben inmiddels 54 jaar en sinds een aantal jaren merk ik dat ik dat de slaapbehoefte alleen maar meer word.
Dit uit zich vooral ’s middags. Ik moet slapen op de meest vreemde plaatsen en ongelegen momenten. Ik kan in slaap vallen als ik op een terras in gezelschap iets drink. Als bijrijder in de auto gebeurt het zodra ik vijf minuten zit.
Veel lastiger is het als ik zelf moet rijden, dan moet ik soms moeite doen om wakker te blijven. Een onderbreking van de rit is vaak noodzakelijk. Het is me afgelopen voorjaar overkomen dat ik in een druk museum moest gaan zitten omdat ik mijn ogen niet open kon houden. Mijn vraag is: hoe blijf ik wakker overdag?

Het advies
Dat je overdag vaker moe bent komt waarschijnlijk omdat de slaap minder efficiënt is, dat wil zeggen minder diep of vaker wakker als vroeger (doordat het bijvoorbeeld meer verstoord is). Dit is normaal als we ouder worden.
Het is echter niet normaal wanneer je niet of moeilijk wakker kunt blijven als je bezig bent met iets, bijvoorbeeld autorijden. Dit kan ook erg gevaarlijk zijn als je niet op tijd stopt en in slaap valt tijdens het autorijden.
Er lijkt dus iets te zijn wat je slaap verstoord, en het kan dus heel zinvol zijn om je slaap in een slaapcentrum te laten onderzoeken (kijk op de site van de Nederlandse vereniging van Slaap – Waak Onderzoek www.nswo.nl, onder expertisecentra voor een lijst met klinieken).
Helaas zijn de wachtlijsten over het algemeen lang; vul eerst eens de zelftest in op www.somnio.nl.