De vraag
Ik slik al tien jaar antidepressiva
Beste mevrouw Bergink,
Ik heb na de geboorte van mijn zoon een post partum depressie gehad. Dit is nu 10 jaar geleden en ik slik nog steeds 40 milligram Prozac.
Ondanks deze medicatie blijft mijn stemming wisselend. In goede periodes denk ik erover om mijn medicatie te gaan afbouwen, omdat ik het gevoel heb dat ik afgevlakt ben. Op slechte dagen vraag ik me juist af of ik niet beter op kan hogen. Graag je advies.
Vriendelijke groet,
Evi

Het advies
Beste Evi,
Je postpartum depressie is al 10 jaar geleden. Je schrijft niet of je na deze postpartum depressie geprobeerd hebt om de medicatie af te bouwen.
Vaak proberen vrouwen medicatie af te bouwen in overleg met hun behandelaar – een half jaar of een jaar nadat de klachten verdwenen zijn. Bij jou is afbouwen mogelijk niet gelukt of je hebt medicatie herstart omdat klachten weer terugkwamen. Het kan ook zijn dat je je nooit stabiel genoeg gevoeld hebt om medicatie af te bouwen.
Depressies en stemmingswisselingen komen helaas vaak voor bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd, ook buiten zwangerschap of kraamtijd. Afbouwen van medicatie is alleen aan te raden in overleg met je behandelaar en op een moment dat er geen grote veranderingen in je leven plaatsvinden. Het is verstandig om medicatie langzaam af te bouwen en voor en na afbouw je stemming goed bij te houden gedurende een wat langere periode (gezien de stemmingswisselingen).
Ik verwacht niet dat ophogen van deze medicatie helpt tegen stemmingswisselingen. Medicatie veranderingen kun je het beste bespreken met de behandelaar die de medicatie voorschrijft.
Vriendelijke groet,
Veerle Bergink