De vraag
Kom ik ooit van de antidepressiva af?
Beste mevrouw Bockting,
Sinds mijn achttiende heb ik terugkerende depressies. Eén bepaald soort antidepressivum werkt goed, maar als ik ermee stop, komt de depressie na ca. anderhalve maand terug – en eerder als er sprake is van stress. Dit is tot nu toe zes keer gebeurd. Is het in zo’n geval nog mogelijk van antidepressiva af te komen, of is de depressie teveel ‘ingesleten’?
Vriendelijke groet,
Petra

Het advies
Expert
Claudi Bockting
Somberheidsklachten
Beste Petra,
Dank voor uw vraag. Op zich is het natuurlijk prettig dat u inmiddels weet op welke wijze u uw terugval het beste kunt aanpakken. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat stress de kans op terugval vergroot. Helaas is er nog onvoldoende onderzoek gedaan naar het lange-termijngebruik van antidepressiva om uw vraag goed te kunnen beantwoorden.
We weten dus simpelweg nog onvoldoende of het mogelijk is in uw geval om antidepressiva af te bouwen. Daarom doen we hier nu ook onderzoek naar. We doen een landelijke studie waarin we onderzoeken wie het beste antidepressiva kan doorslikken, wie het kan afbouwen (samen een cognitieve training) en wie het beter kan combineren met deze cognitieve training.
U zou kunnen overwegen een specifieke training te volgen gericht op het voorkomen van terugval (Voor meer informatie zie ook www.doorbreek-depressie.nl). Dit kan geheel via de computer E-health) of middels het volgen van groepen (8 keer).
vriendelijke groet,
Claudi Bockting
• Dr. Claudi Bockting (1969) is Universitair Hoofddocent bij de afdeling Klinische Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze is Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut (BIG), supervisor gedragstherapie VGCT. Ze heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van mensen met depressieve stoornissen en in het bijzonder de preventie van terugval en de behandeling van chronische depressies. Ze doet onderzoek naar nieuwe interventie methoden bij depressie. Ze schreef tevens boeken over de wijze waarop terugval voorkomen kan worden.