De vraag
Ik kan niet meer opgewonden raken
Na vijf jaar het antidepressivum Escitalopram te hebben geslikt, ben ik drie maanden geleden gestopt. Sindsdien heb ik erectieproblemen en kan ik bijna niet opgewonden raken. Tijdens het gebruik van de antidepressiva had ik nergens last van! Is dit een na-effect van de medicijnen? En is dit permanent? Ik ben pas 25…

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
SEKSUOLOOG GERTJAN VAN ZESSEN:
Ik snap dat je je zorgen maakt, maar er is geen reden tot paniek. We weten uit onderzoek dat blijvende erectieproblemen na het slikken van een antidepressivum zeer, zeer zeldzaam zijn. Er zijn veel soorten antidepressiva met een wisselende invloed op zin, erectie en orgasme. Dat geldt ook voor het stoppen na jarenlang gebruik. Die effecten kunnen alle kanten op gaan: mannen met erectieproblemen kunnen opeens makkelijk een goede stijve krijgen, mannen die nooit moeite hadden met opwinding of orgasme kunnen merken dat het met pil of na het stoppen moeizamer gaat. Die effecten duren soms een week, soms maanden, maar zijn meestal tijdelijk. Het medicijn beïnvloedt je zenuwstelsel, de prikkeldoorgave en je stresssysteem, en daardoor niet alleen je gevoel en gedachten maar ook de seksuele beleving. Je bent jong en je hebt het pilletje best lang gebruikt. Je lijf moet nu als het ware resetten en je moet je eigen opwinding weer leren voelen en oproepen. Ga rustig oefenen, solo of met een partner, en raak niet te snel uit het veld geslagen als een erectie op zich laat wachten.