De vraag
Ik kan er niet tegen dat mijn moeder me aanraakt
Als mijn moeder me aanraakt, is het alsof mijn lichaam op die plek in brand staat. Dan wil ik dat het direct stopt. Dat is al heel lang zo; ik word er naar van als ze me aanraakt. Waar komt dit sterke lichamelijke gevoel vandaan? Is er ooit iets voorgevallen? Mijn moeder zegt altijd dat ze jongens liever vindt dan meisjes… Ik ben in het algemeen niet gesteld op aanraking, behalve van mijn man en ons kindje.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De band tussen volwassen dochters en moeders is vaker ingewikkeld. Dikwijls is het wederzijds moeilijk om de ander als een los, volwassen persoon te zien. Vermoedelijk komt dit doordat moeder de voornaamste verzorger in de vroege jeugd is en tevens van hetzelfde geslacht. Daardoor gaan moeders soms stroever om met dochters dan met zoons, vooral als ze een negatief beeld hebben van zichzelf als vrouw. Dat betekent niet dat uw moeder niet van u houdt. Else-Marie van den Eerenbeemt schreef een verhelderend boek over deze complexiteit: Alle dochters!
Maakt u zich maar geen zorgen over dat aanraken – de een houdt er meer van dan de ander. Om los te komen van uw moeder heeft u het misschien nodig dat u haar wat op afstand houdt. Het is fijn dat u voluit geniet van het lichamelijk contact met uw man en kindje.